Menu

Explanimation laten maken, iets voor jou?

Explanimation laten maken, iets voor jou?

Explanimation laten maken, iets voor jou?

Het is je vast wel eens opgevallen dat steeds meer bedrijven gebruik maken van online video content. Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van bedrijven gebruik maakt van video, terwijl de enkeling die dit nog niet doet, stellig van plan is dit te gaan doen.

Als je geen ervaring met video in je communicatiemix hebt, kan het nogal een uitdaging lijken om hiermee te beginnen. Wees dan als Pippi Langkous, en denk: “Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Het mooie aan animatie video is dat je er echt alle kanten mee op kunt. Dat betekent dat je jouw video campagnes perfect kunt kneden om hun eigen unieke plek in jouw communicatie mix in te nemen. Overigens werkt het twee kanten op, want bij het maken van een goede animatie video bestaat de eerste fase uit het (nog verder) concretiseren van de boodschap en de doelgroep. Vooral voor kleinere bedrijven levert dit een aantal inzichten op die elders in de communicatiemix ingebed kunnen worden.

In de praktijk blijkt dat de meeste klanten kiezen voor een explanimation. Dit is een korte animatie video, waarin je een verhaal vertelt of iets uitlegt. Ook wordt de explanimation gebruikt om veelgestelde vragen (FAQ) te beantwoorden. De explanimation helpt om een ingewikkeld verhaal overzichtelijk en helder te presenteren. Doordat de animatie het vertelde verhaal ondersteunt met visuele elementen en geluidseffecten, blijft de boodschap beter hangen.

Sales resultaten explanimation

Video en social media

Online video animaties en explanimations doen het enorm goed op social media. Het posten van je explanimations of social media is snel, relatief goedkoop en helpt je om een persoonlijke band met je klant aan te gaan. Daarom zorg je dat je social media kanalen bol staan van waardevolle content.

Onderzoek laat een duidelijke stijging van conversie zien zodra er animatie video’s worden gebruikt. Volgens onderzoek geeft 90% van de mensen op social media aan dat een video hen helpt bij de aankoopbeslissing. Dat hoeft niet per sé een video te zijn die hen heeft bereikt via het bedrijf. In veel meer gevallen gaat het om een video die door een vriend of relatie met hen is gedeeld. Dit laat zien dat explanimations dankzij social media dubbel zo goed overtuigen. Enerzijds doordat een explanimation veel duidelijker is dan een salesgesprek. Zien is geloven. Maar anderszijds doordat een filmpje dat door een vriend wordt gedeeld meer wordt vertrouwd dan iets dat rechtstreeks van jouw marketingafdeling komt. De vriend fungeert als een soort “seal of approvement”, waardoor jouw boodschap beter overkomt.

Als je beseft dat 92% van de internetters met enige regelmaat video’s en explanimations delen met hun vrienden en kennissen, wordt duidelijk hoe enorm het effect kan zijn. Vaak is het indirecte bereik (bereik door deel-acties) een veelvoud van het directe bereik (je eigen volgers).

Online video: conventioneel, of animatie

Het zal je weleens zijn opgevallen dat een heel groot deel van de online corporate communicatie video’s animatiefilmpjes zijn. Alle grote bedrijven maken gebruik van animatie. De reden hiervoor is dat animatie een veel betere marketinginstrument zijn dan standaard video’s. Dit heeft verschillende redenen:

Het werkt

explanimation voor jou 2

Past in huisstijl

Basisregel in de communicatiewetenschappen is dat je duidelijk moet zijn in je communicatie. Dat betekent dat al je uitingen, ongeacht het kanaal, eenzelfde uitstraling moeten hebben.

Besef dat je een voordeel hebt: omdat je nog nooit video hebt gemaakt, kun je vanaf het begin zorgen dat jouw video’s perfect passen binnen je huisstijl.

Bij alle video, maar bij explanimation in het bijzonder, kun je zorgen dat de nieuw geproduceerde content perfect past in je communicatie mix. Dat begint bij het juiste lettertype en de juiste kleuren. Maar waarom zou je daar stoppen? Bij een explanimation heb je álles in eigen hand.. Pas de personages een beetje aan zodat ze beter bij je doelgroep passen. Gebruik een vertelstem die precies het juiste gevoel geeft. Je kunt zelfs de achtergrond weergeven in subtiele kleurtinten die gebaseerd zijn op je merkkleuren. En mocht het onverhoopt toch niet zo uitpakken als je had gewild, dan wordt het net zo makkelijk weer aangepast.

Geen afleidende elementen

Hoe zorgvuldig je ook bent, bij conventionele video loop je altijd het risico dat er afleidende elementen bestaan. Mogelijk lijkt een van de acteurs op de ex-partner van de klant. Of iemands aandacht wordt getrokken door iets op de achtergrond. Bij een animatie heb je hier geen last van. Zo is het uiterlijk van het personage iets abstracter dan een echte acteur. Dit zorgt dat de kijker minder aan het oordelen is, en meer aandacht heeft voor je boodschap. Ook kun je alle elementen die niet noodzakelijk zijn voor je verhaal verwijderen of vereenvoudigen.

Geen afhankelijkheid van acteurs

Bij sommige reclames wordt de acteur een verpersoonlijking van het merk. Een grote supermarkt heeft jarenlang reclame gevoerd met een supermarktmanager in de hoofdrol. In een onderzoek vertelde deze dat hij zelf geen boodschappen meer doet, omdat mensen hem in de supermarkt aanspreken met vragen. Dit toont de kracht van video, maar het laat ook zien dat je als merk erg afhankelijk kunt worden van acteurs.

Goedkoper en makkelijker

Dat je geen acteurs nodig hebt, drukt ook de kosten van de animatie. Niet alleen bespaar je jezelf het tarief van de acteur, maar je bespaart ook enorm op andere kosten: er hoeft geen studio gehuurd te worden, je hoeft geen set op te bouwen. Bovendien hoef je de agenda-puzzel niet op te lossen. Bij een conventionele video moet iedereen op hetzelfde moment aanwezig zijn. Bij animatie is dat niet nodig. Daardoor is ook de doorlooptijd van online animatie videos een stuk korter dan bij conventionele video.

Flexibel

In animatie kan alles, veel meer dan bij normale video. Vliegende figuren? Personages die krimpen om in een apparaat te klimmen en daar te laten zien hoe het werkt? Het is allemaal zo geregeld, zonder dat er een special effects specialist bij hoeft te komen. De creatieve mogelijkheden van animatie zijn enorm. Bovendien is het makkelijk om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, want als je een nieuw animatie filmpje nodig hebt, is dat in een paar weken van begin tot einde geregeld.

Overal toepasbaar

Animatie is overal toepasbaar. Uiteraard zet je de animatie op je website en plaats je deze op je social media kanalen. Maar ook offline is een animatie waardevol, bijvoorbeeld bij het houden van salesgesprekken, voorlichtingsbijeenkomsten of in wachtruimtes.

Van online video naar explanimation

Er zijn veel verschillende vormen van online (animatie) video. Een van deze vormen verdient wat extra aandacht, de explanimation. Een explanimation is een korte animatie van ongeveer anderhalve minuut waarin een ingewikkeld verhaal tot de essentie wordt teruggebracht. Alles in een explanimation is hierop gericht, waardoor de boodschap duidelijk wordt overgebracht.

De kracht van explanimation

Doordat een explanimation een beperkte speelduur heeft, wordt je gedwongen om goed na te denken over de boodschap die je wilt overbrengen. Voor de kijker is dit fijn, want hij krijgt in korte tijd precies wat hij nodig heeft. Bovendien is een explanimation leuk, waardoor de aandacht wordt vastgehouden.

explanimation voor jou 3

Is een explanimation iets voor jou?

Krijg jij soms vragen van potentiële klanten over je dienst of product? Valt het je weleens op dat er bepaalde dingen zijn die je maar moeilijk uitgelegd krijgt? Besteedt je veel tijd aan het steeds weer uitleggen van hetzelfde? Dan is de kans groot dat een explanimation jou het leven een stuk aangenamer kan maken.

Hoe animatie je helpt je doelen te bereiken

(Animatie)video helpt je doelen te bereiken, of die nu liggen op het gebied van omzet, merkidentiteit of op een ander gebied. Laten we eens naar een paar velden waar je animatie kunt inzetten.

Interne communicatie

In het onderwijs is het allang gemeengoed om animatievideo’s te gebruiken in de les. Dus waarom zou je niet hetzelfde doen bij personeelstrainingen? Wanneer je een nieuwe dienst op de markt brengt, is een animatie video een perfect middel om je personeel alles over dit nieuwe aanbod te leren. Maar je kunt animaties ook prima inzetten om procedures uit te leggen, of veiligheidstrainingen te geven. Eigenlijk kun je een animatie inzetten voor elk leerdoel.

Leuk en modern

Omdat de meeste mensen animaties leuk vinden, dienen ze ook als energizer: een soort audio-visuele snack die de sleur doorbreekt. Even een leuk momentje tussendoor, waar mensen weer energie van krijgen. Dat helpt mensen om op te blijven letten en effectiever te leren.

Digitale animaties dragen nog een andere boodschap uit: namelijk dat je lesmateriaal actueel is. Want laten we wel zijn, die VHS tape… die kan écht niet meer. Animatie video’s zijn modern en stralen uit dat je bij de tijd bent. En dat zorgt dat je medewerkers ook bij willen leren. Ze kunnen immers niet achterblijven.

Traffic door video

Als je klanten wilt, moet je mensen naar je website krijgen. Traffic genereren is voor online marketeers dan ook een basisdoel. Animatie video draagt hier op verschillende manieren aan bij.

Delen

Met animatie bereik je niet alleen je eigen volgers. Een goed gemaakte animatie zal worden gedeeld. Daardoor bereik je ook een grote groep mensen die je zelf nog niet eens in beeld had.

Comments

Animatie video’s blijken ook veel comments op social media op te leveren. Soms zijn dit vragen, soms steunbetuigingen. En ja, soms kritiek. Maar wat de inhoud van de comment ook is, het biedt je een mogelijkheid om het gesprek aan te gaan en de wereld te laten zien dat jouw bedrijf het evrtrouwen waard is.

Likes

Online animatie video blijkt ook meer likes op te leveren dan de ouderwetse blog. Hoewel niemand precies weet hoe de algoritmen van social media in elkaar zitten, is wel duidelijk dat een like ervoor zorgt dat de “liker” meer soortgelijke content krijgt te zien. Door de like kom je dus vaker in beeld bij deze mensen, waardoor vertrouwdheid met je merk ontstaat. Bovendien kunnen anderen vaak zien wie jou heeft geliket.

Traffic door SEO

Traffic door SEO

Online video zorgt op nog een andere manier voor meer traffic, namelijk doordat het een bijdrage levert aan je Search Engine Optimalisatie(SEO). SEMRush, een bedrijf gespecialiseerd in Search Engine Marketing heeft onderzoek gedaan naar de factoren die impact hebben op de positie in de zoekresultaten van je website. In de top 5 staan: Directe bezoekers, tijd doorgebracht op de site, aantal pagina’s per sessie, bounce rate en aantal domains dat naar je linkt. Wat blijkt? Vier van de metrics uit deze top-5 kun je beïnvloeden met animatie video.

Als een bezoeker van je website wordt geconfronteerd met een saaie lap tekst spenderen ze ongeveer 9 seconde om te besluiten of ze al dan niet blijven. Een animatie video is leuk om naar te kijken. Hierdoor blijven bezoekers langer op je website. Voor Google betekent dit dat je site interessant is.

De ervaring leert dat mensen die een video hebben uitgekeken zijn vaak meer informatie zoeken. Ze klikken door naar andere pagina’s. Dit verhoogt niet alleen het aantal pagina’s per sessie (wat voor Google het teken is dat jouw site interessant is), maar verlaagt tevens de bounce rate. Dat laatste getal geeft aan hoeveel mensen slechts één pagina van je site bekijken. Een lagere bounce rate is dus een goed teken.

Indirect leidt animatie video ook tot meer directe bezoekers, iets waar Google grote waarde aan hecht. Bij directe bezoekers gaat het om bezoekers die niet via een zoekmachine, advertentie of verwijzing op je site zijn gekomen, maar om mensen die je URL direct hebben ingetikt, of je site onder hun favorieten hebben staan. Niet iedereen die je video heeft uitgekeken heeft op dat moment de tijd om uitgebreid meer informatie op te zoeken. Zij zullen je site dan ergens opslaan, om er op een later moment nog eens naar terug te keren.

Deze effecten worden door Google gezien als indicatie dat je een waardevolle site hebt. De beloning is de moeite waard: een hogere ranking in Google en daardoor meer traffic.

Sales resultaten door explanimation video

Zoals al gezegd is een explanimation een heel nuttig hulpmiddel om je klant of prospect een ingewikkeld verhaal uit te leggen. Maar explanimations hebben, zeer welkome, bijwerkingen. Ze dragen namelijk bij aan het genereren van conversies. De praktijk toont aan dat bedrijven die explanimations gebruiken dit overduidelijk terugzien in hun conversies. Internet Retailer, een grote online portal, stelt dat video de koopbereidheid verhoogt met 85%.

Maar hoe kan het dat explanimations de verkoop bevorderen, terwijl ze geen aansporing bevatten om tot koop over te gaan? Dat komt door vier factoren:

Aandacht

Een explanimation trekt de aandacht doordat het gebruik maakt van beeld én geluid. Dit is een veel natuurlijker manier om te communiceren dan tekst. Daardoor blijft je publiek ook hangen.

Uitleggen

In een goede explanimation vertel je je verhaal in heel korte tijd. Je beperkt je tot de kern. Beeld en geluid is hierop gericht. Voor de kijker is dit helder, dus prettig. Hierdoor ontstaat een band tussen de klant en je merk.

Onthouden

De combinatie van beeld en geluid helpt niet alleen een boodschap helder te krijgen, het kan ook emoties oproepen. Daardoor wordt je verhaal veel beter onthouden. Doordat je explanimation aansluit bij je huisstijl, helpt het ook bij het bouwen aan je merk (branding).

Creëer een band

Door je uitleg win je mensen voor jouw product. Door emoties op te roepen creëer je een band. Dit helpt je klant om een voorkeur te ontwikkelen voor jouw merk. Die voorkeur vertaalt zich in actie. Dat kunnen aankopen zijn, maar ook aanmeldingen voor je nieuwsbrief, of welke call-to-action je in je explanimation ook verwerkt. Een explanimation leidt dus tot conversie. En dat betekent uiteindelijk: kassa!

Een explanimation laten maken

Voor een goede explanimation heb je kennis nodig uit verschillende hoeken. Communicatie deskundigen zorgen dat jouw boodschap zodanig wordt verwoord dat deze bij je doelgroep aansluit. De gepassioneerde animatoren zorgen voor het technische stuk. En jouw inbreng is essentieel, want niemand kent je verhaal zo goed als jij. Bij Donker Media nemen we graag wat extra tijd voor de eerste fase. Daar wordt immers het fundament gelegd voor het succes van jouw explanimation.

In een gesprek brengen we boven water wat je precies wilt. Welk doel heb je met je animatie? Wat is de kernboodschap? Wie is de kijker? Heeft hij of zij voorkennis? We werken gestructureerd en vragen door, zodat we alles hebben wat nodig is om een script te schrijven. Dit script werken we uit in een storyboard, je kunt dit vergelijken met een stripverhaal, waarin we laten zien hoe je animatie er uit gaat zien. Vervolgens gaan we op zoek naar de animaties, terwijl de stemacteur de opname studio induikt om de voice over in te spreken. Pas nu komen de animatoren in beeld. Zij zorgen dat de animatie perfect wordt afgestemd op de voice over en voegen, indien nodig, nog een paar geluidseffecten toe. Hiermee wordt de aandacht van de kijker gestuurd.

Bij elk van deze stappen is input en feedback van de opdrachtgever nodig. Daarom hebben we vooraf een aantal tussengesprekken ingepland. Zo weet je altijd hoe de vlag erbij hangt en blijf je aan het roer van jouw animatieproject.

Maximale waarde halen uit je explanimation

Het eerste wat je doet wanneer je explanimation geleverd is, is deze op je website plaatsen. Als je slim bent, heb je van te voren bedacht hoe je de explanimation in je website integreert en heb je al een paar pagina’s klaar staan, liefst voorzien van mooie titels die het goed doen bij de zoekmachines (SEO). Het enige dat je nog hoeft te doen is de explanimation toevoegen en de pagina’s te publiceren. Maar daar stopt het niet.

Animatie en social media

Delen op Social Media

Dat je jouw nieuwe explanimation ook op je social media plaatst ligt voor de hand. Maar doe dit wel goed. Niet door slechts een linkje te dumpen, maar door de animatie op het platform zelf te uploaden. Hierdoor kun je gebruik maken van de functionaliteiten van het platform, zoals bijvoorbeeld de “autoplay” functie op Facebook. Zorg ook voor een transcript, zodat kijkers de ondertiteling kunnen lezen. Het is namelijk niet altijd mogelijk voor de kijker om zijn geluid aan te zetten.

Intern verspreiden

Het is goed als al je medewerkers de explanimation zien. Al is het maar om te weten hoe het verhaal “naar buiten” eruit ziet en klinkt. Door je explanimation met je mensen te delen, krijg je de neuzen dezelfde kant uit. Je geeft hen een snelle opfriscursus productkennis en kunt hiermee ook de binding met de organisatie versterken.

Een YouTube kanaal openen

Wat is de grootste zoekmachine op het internet? Inderdaad, Google. Maar weet je ook wie de runner up is? Het zal je misschien verbazen, maar de op-een-na grootste zoekmachine is YouTube. Steeds meer mensen gebruiken YouTube om te zoeken. Ze slaan de stap van tekstuele websites helemaal over en gaan direct op zoek naar video.

Voor één animatie is het misschien wat overdreven, maar wanneer je meerdere animaties (en andere video’s) hebt, wordt het al interessant om een YouTube kanaal te openen. Op YouTube kun je al je video’s zonder veel gedoe hosten. Ook kun je hier in gesprek gaan met je bezoekers.

Presentatie bij klantgesprekken

Soms lopen klantgesprekken wat stroef. Misschien is de ander moe. Of misschien wordt jouw verhaal niet begrepen. Voorkom een pijnlijke stilte en laat ergens gedurende het gesprek je explanimation zien. Deze onderbreking biedt jou de kans om even na te denken over het vervolg, terwijl je klant de voordelen van je aanbod nog eens (op een andere manier) onder ogen krijgt.

Gebruik op beurzen en voorlichtingsbijeenkomsten

Op beurzen en voorlichtingsbijeenkomsten is het vaak erg druk. Zo druk, dat je medewerkers niet iedereen te woord kunnen staan. Door je animatievideo op scherm af te spelen, geef je geïnteresseerden een reden om even te blijven staan. Via de explanimation krijgen ze alvast wat informatie, die mogelijk in een vervolggesprek kan worden aangevuld.

Het (laten) maken van een explanimation is een investering die relatief beperkt in omvang is. Het effect is groot en meervoudig. Weinig media uitingen hebben een return on investment die zo groot is als die van een explanimation. De specialisten van Donker Media zijn expert op het gebied van explanimations en staan klaar om je te helpen bij jouw eerste passen in de wondere wereld van online animatie.

© COPYRIGHT DONKER MEDIA