Menu

Promotie, promotie, promotie

Promotie, promotie, promotie

Promotie, promotie, promotie

Zo, dus je bent zover. Je hebt een mooie animatie video. Gefeliciteerd. Maar nu begint het echte werk: je moet er voor zorgen dat mensen hem te zien krijgen. Tijd om wat aan promotie te doen. Nu kun je natuurlijk een vermogen uitgeven aan STER-spots, maar ja… je koos juist voor animatie omdat het zo een kosten-effectief medium is. Gelukkig hoeft het promoten van je video je geen rib uit het lijf te kosten.

Stap 1: Zet hem op je site

Het is misschien een open deur, maar als je een website hebt…waarom zou je daar je video dan niet op laten zien? Het verhoogt de aantrekkelijkheid van je site, versterkt je SEO-metrics én het geeft je bezoeker een link die ze kunnen gebruiken om naar terug te keren, of om met vrienden te delen.

Ook beantwoord je explanimation alvast de belangrijkste vragen die de bezoeker van je website zou hebben. Je wint dus op alle fronten wanneer je jouw explanimation op je site zet.

Stap 2: SEO-proof je video

Het tweede wat je kunt doen, is je video SEO-proof te maken. Oftewel: je maakt hem beter vindbaar voor zoekmachines zoals Google. SEO van een video werkt verbazingwekkend genoeg min of meer hetzelfde als SEO voor een klassieke website. Zorg voor een aantrekkelijke titel, die duidelijk is. Geef mensen een reden om op die play-button te klikken. Voeg een duidelijke beschrijvende tekst toe, waar je een aantal keywords in opneemt. Let goed op het gebruik van keywords. Ook een goed idee: zet een transcript van je video op de site. Dit helpt om zoekmachines te laten begrijpen waar je video over gaat.

Stap 3: Maak delen de moeite waard

Als je delen de moeite waard wilt maken, moet je dit via twee kanten aanvliegen. Op de eerste plaats moet je de zorgen dat je video zo goed is dat mensen hem willen delen. Aan de andere kant moet je het delen zo makkelijk mogelijk maken. Het eerste stuk is als het goed is al gebeurd bij de productie van je animatie video. Dus nu moet je het delen makkelijk maken.

Wanneer iemand op social media een link tegenkomt dan is dat niet heel aantrekkelijk. Zorg dus dat je jouw video direct upload op al je social media kanalen. Zo is je video meteen te bekijken, en hoeft men niet door te klikken. Dat verlaagt de drempel om de video te bekijken én te delen. Vergeet de transcript niet. Soms zitten mensen stiekem op hun werk filmpjes te kijken. Een ondertiteling is dan erg zinvol, want ze kunnen niet altijd het geluid aanzetten…

Stap 4: Denk mobiel

Een steeds groter deel van het internetverkeer gebeurt via de smartphone. Zorg dus dat je animatie video ook voor mobiel geoptimaliseerd is. Het is belangrijk dat je zorgt voor:

Stap 5: Gebruik de video in presentaties

Schroom niet je video ook offline te gebruiken. Bijvoorbeeld in een presentatie of salespitch. Maar ook op beurzen en events, teambuilding bijeenkomsten, bedrijfsuitjes of bij elke gelegenheid die je maar kunt verzinnen kun je jouw video inzetten. Jouw video is enorm veelzijdig. De enige beperking is jouw eigen creativiteit.

Stap 6: Meten is weten

Ook bij promotie geldt: meten is weten. Zorg dat je alles meet wat er te meten valt. Doorklikratio’s, gemiddelde kijktijd, noem maar op. Online kun je een scheepslading aan data verzamelen. Gebruik deze data om te ontdekken wat werkt (en wat niet). En doe vervolgens meer van datgene dat werkt, en bespaar je de moeite met de dingen die je toch niets opleveren. Dit versterkt je promotiestrategie en levert waardevolle inzichten om je volgende video nóg beter te maken.

© COPYRIGHT DONKER MEDIA