×

Animatie in een zakelijke context? Goed idee!

Animatie in een zakelijke context? Goed idee!

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. En animatie bestaat uit heel veel plaatjes, samen met een aantal elementen die nog eens extra de aandacht vragen. Het is dus veilig aan te nemen dat je met een video nog veel meer effect kunt bereiken dan met een simpele afbeelding. Ook zakelijk kun je met animatie je voordeel doen en er een succes van maken.

Heldere boodschap

Bij het klassieke communicatiemodel draait het om een zender die een ontvanger iets wil vertellen. Dit gaat via een medium. Afhankelijk van het medium en de gebruikte vorm ontstaat ruis. Ruis is het fenomeen dat ervoor zorgt dat de ontvanger je boodschap anders interpreteert dan je had bedoeld. Ruis ontstaat vaak doordat onvoldoende is nagedacht over wát je nu eigenlijk wilt zeggen. Als je een animatie maakt, wordt je gedwongen heel goed stil te staan bij die ene essentiële vraag: wat wil je eigenlijk vertellen? Je kan niet anders dan kernachtig, helder en zakelijk formuleren wat je boodschap is. Alleen daarmee wint je zakelijke communicatie al aan effectiviteit.

Duidelijk medium

Hoe beter het medium, hoe minder ruis. Animatie video’s hebben alles in zich om ruis te minimaliseren, doordat ze gebruik maken van verschillende kanalen. Door de voice over (samen met muziek en geluidseffecten) bereik je het oor, door de bewegende beelden zie je dezelfde boodschap voor je ogen en door de combinatie wordt de aandacht geheel gericht op je kernboodschap. Animatie brengt je boodschap niet alleen over, animatie blaast je boodschap leven in.

Story telling

Animatie video’s staan in een millenia-oude traditie. Vroeger droegen we informatie over door bij het kampvuur verhalen te vertellen. Met intonatie en gezichtsmimiek benadrukten we bepaalde –belangrijke- verhaalelementen. Animatie doet precies hetzelfde, zij het in een wat moderner jasje. Laten we een voorbeeld nemen: hoe vang je een konijn. Je kunt vertellen hoe je met een speer een konijn moet vangen, maar dat is abstract. Als je vervolgens doet alsof je jaagt, kun je de bewegingen demonstreren. Dat blijft beter hangen. Helemaal als je op de juiste momenten fluistert, en dan *boem* luid spreekt. Dat boeit. Neem nu dezelfde les als animatie. Je kunt niet alleen de bewegingen demonstreren, maar ook het effect. Qua geluidseffecten heb je een veel rijker palet aan opties beschikbaar. En met muziek kun je ook de spanning laten oplopen. Dát is de vertellende kracht van animatie.

Emotie

Het zakelijk leven zit vol Powerpoints-slides en Excel-sheets. Enorme tabellen laten zien dat we ons huiswerk hebben gedaan. Maar wees eens eerlijk: wanneer was jij voor het laatst buiten jezelf van vreugde toen je een powerpoint slide zag? Informatie is nuttig en waardevol, maar mensen komen in beweging door emotie. Soms kan die emotie volgen uit informatie, maar vaak moet je mensen een beetje helpen. Met een animatie video presenteer je de informatie op een manier die emotie oproept. En dat levert actie op! En dat merk je in je maandcijfers. Ook in een zakelijke context heeft animatie dus een overduidelijke meerwaarde. Het zal je omzet doen toenemen, het roept een (positieve) emotie op en het is een verademing voor iedereen die al de hele dag in meetings en vergaderingen heeft gezeten!

    Heb je een vraag?

    Wij reageren meestal binnen 1 werkdag op je bericht.