Hoe maak ik mijn animatie vindbaar?

Hoe maak ik mijn animatie vindbaar?

Je bent inmiddels overtuigd van het belang van een goede animatievideo, en de vakmensen van Donker Media hebben een mooie video geleverd. Maar je beseft ook dat je de vruchten van deze animatievideo alleen kunt plukken wanneer mensen je video ook zien. Je hebt het filmpje inmiddels op je website geplaatst. Dan is het nu tijd voor drie dingen: promotie, promotie en promotie.

Zorg met SEO dat je animatie video gevonden wordt.

De meeste mensen gebruiken zoekmachines wanneer ze voor het eerst informatie willen over een onderwerp. Zorg dus via Search Engine Optimalisation (SEO) dat mensen die zoeken op jouw deskundigheid je video in de zoekresultaten vinden.

Voeg daarom wat tekst toe aan de pagina met je video, waarin je gebruik maakt van de relevante keywords. Natuurlijk laat je dit voorafgaan door een duidelijke en lokkende titel. Beschrijf vervolgens kort wat er in de video te zien is, en verleid hen om die play-button aan te klikken.

Maak een transcript van de video en gebruik deze tekst ook op je website. Zo breng je jouw boodschap ook over op mensen die, om welke reden dan ook, niet in de gelegenheid zijn om de video te bekijken. Bijvoorbeeld omdat hun videospeler niet up to date is (of omdat ze net in een saaie vergadering zitten). Vaak zit zo een transcript ook vol met relevante zoektermen, waardoor je beter vindbaar wordt.

Zet social media in

Voeg ook sharebuttons toe, zodat bezoekers je animatievideo makkelijk kunnen delen op social media. Upload je video naar jouw social media kanalen, dat is effectiever dan slechts een linkje, mensen zijn toch eerder geneigd om door te klikken op een beeld dan op een simpele, vage, link. Ook kun je dan gebruik maken van de functies van deze kanalen, iets dat niet kan wanneer je slechts een link uploadt.

Gebruik bovenstaande twee technieken om je animatie video te promoten. En blijf dit ook gedurende langere tijd doen. Zo zorg je dat zoveel mogelijk mensen je video te zien krijgen.

#3 Kinetische typografie

Ook een mooie manier om de aandacht vast te houden iis kinetische typografie. Hierbij verschijnt een leesbare tekst terwijl een vertelstem hetzelfde zegt. Zo worden oog en oor met elkaar in lijn gebracht en begrijpt de kijker je verhaal beter.

#4 Live action

Als je contact wilt maken, is live action koning. Door personages in beeld te brengen zorg je dat je publiek zich met jouw verhaal kan identificeren. Je kunt hen een kijkje achter de schermen geven, waardoor je doelgroep zich meer met je verbonden voelt.

#5 Screencast

Bij een screencast kijk je mee bij iemand op het scherm. Ideaal voor bijvoorbeeld software instructies of een demo.

#6 Alle combinaties mogelijk

Natuurlijk kun je de bovenstaande technieken naar smaak mixen. Voor het ene doel gebruik je misschien een whiteboard met kinetische typografie, terwijl je voor een ander doel liever een screencast inzet met een geanimeerde personage die bepaalde dingen benadrukt. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Wil jij ook rijke video content voor je online marketing campagne? De specialisten van Donker Media animatie , de animatie studio uit Eindhoven, gaan graag het avontuur met je aan.