Donker Media vertel het met een 2D animatie Voorbeelden Contact
team donker media

2D animatie laten maken

Volgens onderzoeken worden we elke dag blootgesteld aan gemiddeld 3000 reclameboodschappen. Het is voor bedrijven dus van extra belang om opvallend te zijn. 2D animatie valt op doordat ze bewegend beeld combineren met voice en geluidseffecten. Wanneer deze animaties ook nog eens gedeeld worden op social media, is de impact extra groot. Het animatie bureau Donker Media uit Eindhoven is gespecialiseerd in het maken animatie video’s. Wij zijn specialisten op het gebied van communicatie en animatie. Ook voor whiteboard animatie en 3D animatie ben je bij Donker Media aan het juiste adres. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende verkenning van de mogelijkheden.


Onze aanpak Waarom 2D animatie Veelgestelde vragen

Van idee naar 2D animatie

Wij hanteren een persoonlijke aanpak omdat we geloven dat de input van de opdrachtgever essentieel is om te komen tot een 2D animatie die perfect matcht met de beoogde doelen en merkidentiteit van de opdrachtgever. Om de productie in goede banen te leiden, hanteren wij een vast stappenplan, waarin een aantal standaard contact momenten zijn opgenomen. Door dit stappenplan is ten allen tijde duidelijk hoever de productie van je 2D animatie video is gevorderd en wanneer de volgende afstemming plaats zal vinden. Zo weten we zeker dat er geen belangrijke stappen worden overgeslagen en kunnen we de kwaliteit leveren die je van ons mag verwachten.

animatie plaatje
  • Concept en Script

  • Storyboard

  • Illustratie

  • Voice-over

  • Animatie

  • Geluidseffecten

Stap 1: Concept en Script

Alles begint met een idee. Dat geldt ook voor een 2D animatie video. De productie van je video begint met een gesprek waarin we doelen en wensen inventariseren. In deze fase willen we je product, organisatie en doelgroep beter leren kennen. Op basis van deze inventarisatie schrijven we een eerste concept en script.

script

Stap 2: Storyboard

Wanneer het concept en het script akkoord zijn, beginnen we aan het storyboard. Dit is een visuele weergave van een aantal scenes uit je 2D animatie video. Je kunt het storyboard zien als een ruwe schets van de video-in-wording. Klanten vergelijken dit weleens met een stripverhaal.

storyboard

Stap 3: Illustratie

Nadat de grove lijnen zijn uitgezet met het storyboard, gaan we nu de details invullen. Dit begint met de illustraties en personages die we gaan gebruiken. We zoeken de juiste illustraties, zodat ze bijdragen aan het doel van de animatie video, en niet zorgen voor afleiding.

team donker media

Stap 4: Voice-over

Het visuele deel van je animatie is nu ingevuld. Nu is het tijd om te kiezen voor een voice over. Dit is een belangrijke keuze, omdat de stem een belangrijke invloed heeft op hoe de kijker je animatie video ervaart. Donker Media heeft een groot aantal stemacteurs beschikbaar, dus er zit altijd een geschikte stem tussen.

team donker media

Stap 5: Animatie

Nu we alle onderdelen gekozen hebben, is het tijd om je animatie video tot leven te wekken. Dit is de taak van onze gepassioneerde animatoren. Werkend vanuit onze eigen animatiestudio zorgen zijn ervoor dat je idee werkelijkheid wordt.

team donker media

Stap 6: Geluidseffecten

Als laatste voegen we de geluidseffecten toe. Deze zorgen ervoor dat we bepaalde delen van je verhaal extra kunnen accentueren. Ook helpen ze de aandacht vast te houden. Je 2D animatie video wordt hierdoor nóg aantrekkelijker.

team donker media

Waarom een 2D animatie?

Animaties zijn een aantrekkelijk medium. Doordat beeld en geluid perfect op elkaar afgestemd worden, kun je een emotionele “klik” oproepen. Dit zorgt dat mensen je boodschap beter begrijpen en onthouden. Onderzoeken laten zien dat animaties een positief effect hebben op je website. Mensen blijven langer op je site, klikken significant vaker door en zijn eerder geneigd om tot aankoop over te gaan. Een animatie video is dus een soort topverkoper. Maar dan eentje die nooit slaapt.

 

De voordelen van 2D animaties gaan echter veel verder dan alleen je website. Want je kunt animaties maken en deze ook inzetten op beurzen, bij klantbezoeken of op social media. Als je 2D animatie van waarde is voor je doelgroep (of grappig), zullen mensen hem delen. Zo bereik je, zonder ook maar één extra euro aan marketing uit te geven, een grote groep potentiële klanten.

Wij hebben animaties gemaakt voor

klant ABN Amro
klant ING
klant Blokker
klant Hogeschool Utrecht

Wanneer zet je een 2D animatie in?

2D Animatie videos zijn een krachtig communicatiemiddel. Doordat animatie video’s inspelen op de emotie van de kijker, kun je hen echt raken. Je zet iemand daarmee aan het denken. Ook helpt deze emotionele band wanneer je een lastig onderwerp moet uitleggen of mensen tot een bepaalde actie wilt oproepen. De effectiviteit van een 2D animatie is afhankelijk van een goede verhaallijn en de juiste timing van beweging, muziek, stem, geluidseffecten en beweging. Het hele plaatje moet kloppen, daarom hechten wij zoveel belang aan de samenwerking tijdens de productie van je animatie video.

 

Om alle elementen goed tot hun recht te laten komen en tegelijkertijd te voorkomen dat de kijker afhaakt, duren animaties ongeveer anderhalve minuut. Ze komen dus het beste tot hun recht wanneer de kijker voldoende tijd heeft om even een korte video te bekijken. Bijvoorbeeld wanneer je publiek op Facebook of Twitter actief is. Neem de 2D animatie ook mee op klantbezoek en laat hem zien wanneer je merkt dat de klant niet met je verhaal meekomt. Laat je animatie op auto-repeat staan wanneer je een beursstand hebt of toon hem op schermen bij de receptie en wachtruimte.

Veelgestelde vragen

De precieze kostprijs van een 2D animatie is afhankelijk van de lengte van de video en de complexiteit van de te gebruiken animaties. We kunnen je dan ook pas een exacte prijs offreren wanneer we weten wat je zoekt. Maar wees gerust, de investering in een animatie video verdient zich bijna altijd ruimschoots terug.

Wat is de doorlooptijd van een animatie?: Dit ligt aan de complexiteit en lengte van de animatie. Je kan het makkelijkste contact opnemen, maar om een indicatie aan te geven: 3 tot 4 weken.

We leven in een snelle en vluchtige maatschappij. Mensen hebben geen zin om ellenlange video’s te bekijken, tenzij ze weten dat er iets voor hen te halen valt. Je animatie video is een eerste kennismaking. Je moet dus snel je punt maken. De ervaring laat zien dat een animatie video van ongeveer één à anderhalve minuut hiervoor ideaal is.

 

Ja, Donker Media gelooft in de persoonlijke aanpak. Wanneer je zelf ideeën hebt over je animatie video dan horen we die uiteraard graag.

We beginnen altijd met een inventarisatie van wensen en doelen. In dit persoonlijke gesprek onderzoeken we wat je wilt bereiken met je animatie. Ook leren we jou, je onderneming, je product en doelgroep beter kennen. Op basis van dit gesprek stellen we offerte op.

Er zijn legio animatie-makers. Bij Donker Media kies je voor een persoonlijke aanpak. We hebben alle benodigde expertises in huis: van gedreven en gepassioneerde animatoren tot marketeers en communicatie-experts. Al onze animatie video’s zijn op maat gemaakt en passen perfect bij je organisatie en huisstijl, product en doelgroep. Je hebt bij ons ook een brede keuze aan animatievormen: bijvoorbeeld de 2D/3D animatie of de whiteboard animatie.

Een offerte ontvangen voor je 2D animatie

Neem contact op voor een offerte