Menu
slider achtergrond

Explanimation Laten Maken?

D Explanimations Prijs Opvragen

Explanimation laten maken

Explanimation laten maken? Val op en maak impact met een explanimation video. Zowel de traditionele media als sociale media vechten om onze aandacht. Volgens onderzoek krijgt de gemiddelde Europeaan elke dag ruim 3000 reclameboodschappen te verwerken. Het wordt dan ook steeds moeilijker om op te vallen. Hoe zorg je dan voor een marketingstrategie die garandeert dat juist jouw bedrijf of product bij je doelgroep blijft hangen? Een explanimation of animatiefilm laten maken kan hierbij oplossing bieden.

Eerder gemaakte explanimations

Maak een keuze uit onze animatiesoorten

Basis

Basis

De basis animaties bestaan uit eenvoudig vormgegeven 2D illustraties waar vaak ook iconen of teksten in beeld komen. Klik op de bovenstaande illustratie om een voorbeeld te bekijken.
Complex

Complex

Bij de complex animaties besteden we meer tijd aan de details van de illustraties, (karakter)animaties en geluidseffecten. Kan ook 3D animaties bevatten. Klik op de bovenstaande illustratie om een voorbeeld te bekijken.
Whiteboard

Whiteboard

Bij een whiteboard animatie wordt op een speelse wijze het onderwerp eenvoudig uitgetekend. Ideaal om complexe materie uit te leggen. Klik op de bovenstaande illustratie om een voorbeeld te bekijken.

Waarom Donker Media

Met Donker Media kies je voor een professionele partner die met je meedenkt. Ons ervaren team houdt daarom van een persoonlijke aanpak. We diepen de huisstijl en de unieke kenmerken van je onderneming of product uit, en verwerken die in een maatwerk animatievideo. Gericht op jouw dienst of organisatie, maar natuurlijk ook op de doelgroep die je daarmee wil bereiken. Daarnaast ben je bij Donker Media altijd verzekerd van een prima service, én een uitstekende verhouding in prijs en kwaliteit. Je kan bij ons een 2D animatie laten maken, een 3D animatie laten maken of een whiteboard animatie laten maken. Je kan er ook voor kiezen een uitleganimatie te laten maken.

Stappenplan

Script afbeelding

1. Script

In deze fase hebben we de meeste inbreng van jou nodig. Niet alleen moeten we zelf precies leren hoe het onderwerp in elkaar steekt, maar we moeten ook weten wie je doelgroep is en wat hen aanspreekt. In onderling overleg brengen we je verhaal terug naar de kernboodschap
Verhaallijn afbeelding

2. Verhaallijn

We bepalen we de (illustratie)stijl van de animatie en verdelen het script in verschillende scenes. In elke scene beschrijven we wat we gaan vormgeven.
Storyboard afbeelding

3. Storyboard

We maken de vertaalslag van script naar beeld. Dit doen we niet meteen met een animatie. Eerst maken we een storyboard. Dit storyboard presenteren we, waarna we je feedback verwerken in een nieuwe versie.
Illustratie afbeelding

4. Illustratie

Ben je akkoord met het storyboard? We vertalen nu de schets tekeningen naar uitgewerkte illustraties, eventueel passend in je huisstijl.
Animatie afbeelding

5. Animatie

Het script wordt ingesproken en vervolgens komen de animatoren in beeld. Werkend met de beste software en modernste apparatuur weten ze de statische illustraties in beweging te zetten. En daarmee hopelijk ook je doelgroep.
Geluidseffecten afbeelding

6. Geluidseffecten

Een goed-geplaatst swoosh-geluid, of een ritselend geluid werkt prikkelend. Daardoor kijkt je publiek met meer aandacht naar je explanimation en onthouden ze het beter. Deze geluidseffecten worden als laatste toegevoegd. Hiermee is de productie van je explanimation beëindigd.

Vaakgestelde vragen

Waarom een explanimation laten maken?


Een explanimation laten maken doe je om verschillende redenen. De belangrijkste hiervan is het begrijpelijk laten uitleggen van complexe informatie. Dit kan bijvoorbeeld gaan om de gebruiksaanwijzing van een product, de werking van een dienst of werkwijze binnen een bedrijf. Met een explanimation zorg je er dus voor dat ingewikkelde teksten begrijpbaar worden voor de kijker. Een geanimeerde video maakt hiervoor gebruik maken van tekst, tabellen en grafieken.

Ook kunnen er door middel van geanimeerde figuren situaties nagebootst worden. De tekst of boodschap die je wil overbrengen kan daardoor zonder veel woorden uitgelegd worden. Zo weet je zeker dat de eindgebruiker het product of de dienst snapt. Tegelijkertijd zorgt een explanimation voor de juiste klantenbinding. Voor de klant wordt de affiniteit met het product of bedrijf namelijk versterkt zodra de boodschap begrepen wordt. Een explanimation is zowel online als offline toepasbaar. Hierbij kun je denken aan een post op social media, of een weergave van de geanimeerde uitleg in bijvoorbeeld de bedrijfskantine.

Wanneer een explanimation laten maken?


Een explanimation, of ook wel uitleganimatie genoemd, laat je maken als je moeilijk begrijpbare boodschappen op een heldere manier wilt overbrengen naar de kijker. Daarmee voorkom je misverstanden die een negatieve invloed kunnen hebben op het betreffende product of dienst. Als de eindgebruiker de werking beter snapt, wordt de affiniteit en het gevoel van binding groter. Als ondernemer is dit natuurlijk wat je wil bereiken.

Naast het feit dat complexe verhalen lastig te begrijpen zijn, worden ze in de vorm van tekst ook vaak gemeden. Als gevolg hiervan kunnen er voor een bedrijf of product vervelende situaties optreden. Hierbij kun je denken aan het verlies van klanten omdat bedoelingen gewoonweg niet gesnapt op begrepen worden. Een explanimation kan tevens ingezet worden om nieuwe ideeën uit te leggen en kracht bij te zetten. Wanneer je een explanimation laat maken ben je verzekerd van een duidelijke uitleg die de boodschap krachtig overbrengt.

Welke animatievorm is geschikt voor mijn explanimation?


Een videoanimatie kan breed worden toegepast. Daarbij maakt het niet uit of het onderwerp gerelateerd is aan een product, een dienst of een onderneming. Wel is het belangrijk om de juiste animatiestijl te kiezen voor de video die je wilt laten maken. Als je een complexe beschrijving of uitleg duidelijk uit wil laten leggen, kies je het beste voor een explanimation. De kijker krijgt op deze manier een beter inzicht van de werking of een werkwijze. Ook 2D en 3D animaties kennen veel mogelijkheden.

Zo kun je een aankomend evenement promoten of situatie schetsen met een 2D animatie. Een 3D geanimeerde video wordt veel ingezet om gedetailleerde productinformatie toe te lichten. De klant wordt daarmee getrakteerd op een mooie visuele ervaring, en beschikt tegelijkertijd over de informatie die het nodig heeft. Een animatie in 3D heeft tevens de mogelijkheid om diepte en dwarsdoorsneden weer te kunnen geven. De animatievorm die geschikt is voor jouw animatie is dus afhankelijk van een aantal factoren. Gelukkig hoef je dit niet zelf te bepalen. Het creatieve team van Donker Media staat daarin graag voor je klaar.

Wat kost een explanimation?


De prijs voor een explanimation wordt gebaseerd op een aantal feiten. Maar, ook jouw persoonlijke voorkeur speelt een grote rol in de uiteindelijke prijs. De offerte komt tot stand door het bepalen van de animatievorm, de lengte van de video en het onderwerp. Des te complexer het verhaal, des te meer tijd het proces in beslag zal nemen. Ook als je bijzondere wensen hebt op het gebied van toevoegingen kan dat bepalend zijn voor de prijs. Hierbij kun je denken aan het toevoegen van een stemacteur die jouw verhaal nog persoonlijker weer kan geven. De kosten voor het laten maken van een explanimation wegen echter niet op tegen de voordelen die je kunt verwachten.

Jouw investering is dan ook in de meeste gevallen snel terugverdiend. Door een productbeschrijving of dienst begrijpbaar weer te laten geven aan de hand van een explanimation, zal de klachtenstroom over het betreffende item of dienst fors afnemen. Dit bespaart je als onderneming flink wat tijd en energie. Ook de kosten kunnen daardoor worden gereduceerd. Bij Donker Media maken we graag een op maat gemaakte offerte voor je als je een explanimation wilt laten maken. Aan de hand van een persoonlijk gesprek kunnen we je exact vertellen welke prijs je betaald voor een fantastische geanimeerde video.

Wat is de productietijd?


Een explanimation laten maken is een goed doordacht proces. Om een geweldig eindresultaat te kunnen garanderen neemt de doorlooptijd voor een explanimation ongeveer 3 a 4 weken in beslag. In deze tijd gaat ons creatieve team hard voor je aan de slag. We plannen een persoonlijk gesprek waardoor we precies weten wat je wensen zijn. Daarna vervolgen we het proces met het maken van een script. Jouw verhaal moet immers duidelijk en begrijpbaar overgebracht worden.

Ook het scenario voor de uitleganimatie wordt in deze fase bedacht. Hierin streven we naar een situatie die de kenmerken van jouw verhaal onderstreept. Na dit proces wordt er gewerkt aan de schetsen van de explanimation. Eventueel is er tijdens deze stap nog ruimte voor aanpassingen en veranderingen. Daarna begint het animeren. Overbodige effecten en informatie wordt weggelaten. Zo ontstaat er een duidelijke uitleg waarbij de focus van de klant behouden blijft. Een tijdsbestek van 3 a 4 weken is dus voor ons creatieve team precies genoeg om iets moois neer te kunnen zetten.

Wat is de ideale lengte?


Een explanimation moet een complexe boodschap duidelijk over kunnen brengen in een zo kort mogelijke tijd. Dit houdt de aandacht van de kijker vast zodat de focus alleen gericht is op het verhaal dat je over wilt brengen. De ideale tijdsduur van een explanimation is dan ook niet langer dan één tot anderhalve minuut. Dit zorgt ervoor dat informatie beknopt en zonder toeters en bellen kan worden overgebracht. Daarnaast zorgt deze korte tijdsduur voor nog meer voordelen. De compacte video’s zijn daardoor eenvoudig in te zetten als social media post. Uploaden gaat snel en zonder problemen. Ook als een explanimation geplaatst moet worden op een website biedt een korte looptijd veel voordelen. Het vertraagt de website niet en draagt daardoor positief bij aan de gebruikerservaring.

Kan ik zelf een storyboard en script aanleveren?


Het team van Donker Media is gek op eigen initiatief. Daarom mag je bij ons alles aanleveren wat je maar wil. Zodra het eindresultaat maar aan jouw wensen voldoet zijn we tevreden. Misschien heb je zelf al nagedacht over hoe je jouw explanimation vorm wilt laten geven. Wellicht beschik je zelfs al over materiaal wat je graag verwerkt zou zien in de animatie. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van jouw favoriete stemacteur, een scenario of zelfs een script. Maar, ook als je jouw explanimation nog niet kunt visualiseren staan we graag voor je klaar. We geven je bruikbare adviezen, tonen je verschillende mogelijkheden en laten je graag kennismaken met onze ruime ervaring en expertise in het vak.

Wat hebben jullie nodig om een offerte te maken?


Het team van Donker Media is gek op het leveren van maatwerk. Alleen op deze manier kunnen we explanimations maken die volledig voldoen aan jouw wensen. Een maatwerk offerte maken we dan ook het liefst aan de hand van een persoonlijk gesprek. Zo wordt de offerte en prijsopgave die je van ons ontvangt het scherpst.

Daarnaast is er tijdens dit gesprek natuurlijk ook meer dan genoeg ruimte voor wederzijdse vragen. Zo vragen we jou letterlijk het hemd van je lijf, maar mag je dat andersom ook bij ons doen. We doen er op deze manier alles aan om een explanimation te maken die geheel aan jouw voorwaarden voldoet. Een op maat gemaakte offerte is dan ook snel gemaakt. En daarbij zijn de teamleden van Donker Media natuurlijk gezellige gesprekspartners.

Waarom Donker Media?


Natuurlijk kies je voor Donker Media als je een pakkende en duidelijke explanimation of uitleganimatie wilt laten maken. Maar waarom eigenlijk? In eerste instantie draait het bij ons om service. Deze komt vooral tot uiting in het persoonlijke contact dat we met je onderhouden. Deze interactie brengt namelijk de mooiste explanimations voort.

Hoewel we werken in een klein team, mag je rekenen op de service en kwaliteit van een grote multinational. Je bent dus altijd verzekerd van de beste kwaliteit en een optimale prijsverhouding. Door de lijntjes kort te houden, kunnen we snel inspringen op eventuele wijzigingen. Kiezen voor Donker Media betekent kiezen voor kwaliteit én ervaring. Daarmee zijn we jouw ultieme animatie partner!

Bekijk Enkele Case Studies

Wij helpen je graag

Er ging iets mis. Je bericht is niet verzonden
Vul alle velden in
Je bericht is verzonden.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
© COPYRIGHT DONKER MEDIA