Explanimation nodig? Donker Media Explanimations Prijs opvragen
team donker media

Explanimation laten maken

Val op en maak impact met een explanimation video. Zowel de traditionele media als sociale media vechten om onze aandacht. Volgens onderzoek krijgt de gemiddelde Europeaan elke dag ruim 3000 reclameboodschappen te verwerken. Het wordt dan ook steeds moeilijker om op te vallen. Hoe zorg je dan voor een marketingstrategie die garandeert dat juist jouw bedrijf of product bij je doelgroep blijft hangen? Dat doe je met een explanimation. Bekijk de voorbeelden.


Stappenplan Wanneer animatie? Veelgestelde vragen

Stappenplan

Tijdens de productiefase maken we gebruik van een aantal vaste stappen. Uit ervaring weten we dat deze transparante manier van werken ook voor onze opdrachtgever erg prettig is, omdat hierin duidelijk is opgenomen op welke momenten overleg nodig of gewenst is.

animatie plaatje
  • Concept en Script

    Concept en Script

  • Storyboard

    Storyboard

  • Illustratie

    Illustratie

  • Voice-over

    Voice-over

  • Animatie

    Animatie

  • Geluidseffecten

    Geluidseffecten

Stap 1: Concept en Script

In deze fase hebben we de meeste inbreng van jou nodig. Niet alleen moeten we zelf precies leren hoe het onderwerp in elkaar steekt, maar we moeten ook weten wie je doelgroep is en wat hen aanspreekt. In onderling overleg brengen we je verhaal terug naar de kernboodschap dat centraal staat binnen het concept van je explanimation. Als je het eens bent met het concept schrijven we het script.

Concept en Script

Stap 2: Storyboard

Nadat je ook akkoord bent gegaan met het script gaan onze creatieve tekenaars aan het werk om de vertaalslag te maken van script naar beeld. Dit doen we niet meteen met een animatie. Eerst maken we een storyboard. Dit storyboard presenteren we, waarna we je feedback verwerken in een nieuwe versie.

Storyboard

Stap 3: Illustratie

Ben je akkoord met het storyboard? Dan is het moment aangebroken om de juiste bewegingen te kiezen. Een voorbeeld: in je storyboard is een auto opgenomen. Bij deze stap kiezen we hoe die auto eruit ziet. Is het een oldtimer? Een supercar? Of gewoon een degelijke stationwagon? De keuze is afhankelijk van je doelgroep en wat je bij hen wilt oproepen. Onze communicatie deskundigen hebben hier meestal wel een idee bij, dat ze aan je voorleggen voor feedback.

Illustratie

Stap 4: De uitlegstem

Het “gevoel” dat je explanimation oproept wordt sterk bepaald door de uitlegstem. Daarom is de keuze van de stemacteur bij ons een aparte stap. Als de keuze eenmaal is gemaakt, duiken we de opnamestudio in om de uitlegstem op te nemen.

Voice-over

Stap 5: Beweging

Als de stem is opgenomen, komen de animatoren in beeld. Werkend met de beste software en modernste apparatuur weten ze de statische illustraties in beweging te zetten. En daarmee hopelijk ook je doelgroep.

Animatie

Stap 6: Geluidseffecten

Een goed-geplaatst swoosh-geluid, of een ritselend geluid werkt prikkelend. Daardoor kijkt je publiek met meer aandacht naar je explanimation en onthouden ze het beter. Deze geluidseffecten worden als laatste toegevoegd. Hiermee is de productie van je explanimation beëindigd. Je kunt hem nu gaan inzetten in je communicatiestrategie.

Geluidseffecten

Wat is een explanimation?

Het woord explanimation is een samentrekking van Explanation (=uitleg) en animation (animatie). Een explanimation is dus een animatievideo waarin iets wordt uitgelegd. Een krachtig middel om een complex verhaal over te brengen. Over het algemeen duurt een deze ongeveer één tot anderhalve minuut. Dit dwingt je om goed na te denken over de belangrijkste onderdelen van je boodschap en alles wat afleidt van de kern te schrappen.

 

Dit soort uitleg animatie video’s halen hun kracht uit de natuurlijke manier waarop de communicatie plaatsvindt. Doordat zowel onze ogen en oren worden aangesproken, voelt de kijker zich meer betrokken. En door de juiste afbeeldingen, animaties en geluidseffecten te kiezen, samen met af en toe een grapje, zorg je voor een emotionele connectie.

Wij maken explanimations voor

klant ABN Amro
klant ING
klant Blokker
klant Hogeschool Utrecht

Wanneer een explanimation?

Een explanimation zet je in wanneer je een ingewikkeld verhaal helder wilt maken. Folders en lange teksten op websites worden vaak niet begrepen en soms zelfs simpelweg genegeerd. Een animatie met een prettige vertelstem kan iedereen begrijpen. Daardoor neemt het effectief bereik van je communicatie toe. Uitlegvideo’s kun je eigenlijk voor elk onderwerp gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van een nieuw beleid. Vaak zijn daar veel verschillende spelers bij betrokken zijn. Die moeten wel met de neuzen dezelfde kant op staan. Of misschien volg je een standaardprocedure. Zorginstellingen animaties bijvoorbeeld om uit te leggen hoe medicijnuitgifte werkt. Doordat de patiënt beter begrijpt hoe het proces in elkaar steekt, neemt de kwaliteit van zorg toe.

 

Voor de interne communicatie binnen grotere organisaties is een animatie video al net zo waardevol. Het is onmogelijk om elke werknemer persoonlijk uit te leggen hoe de bedrijfsstrategie in elkaar steekt. Maar met een animatie kun je elke medewerker bereiken, op elk gewenste moment. Ook commercieel is het interessant. Een potentiële klant vindt niets zo boeiend als een goed gemaakt filmpje waarin de voordelen van jouw aanbod worden besproken. In een explanimation kun je de verkoopargumenten niet alleen noemen, je kunt ze tot leven laten komen.

Vaakgestelde vragen

De kosten worden met name bepaald door de tijdsduur en het detailniveau. Op basis van jouw wensenlijstje sturen we je graag een persoonlijke offerte.

Reken voor het maken van een explanimation op ongeveer drie of vier weken.

Ingewikkelde dingen kun je vaak eenvoudig uitleggen wanneer je je beperkt tot de essentie. Meestal is een tot anderhalve minuut genoeg.

 

Onze ervaring is dat wij vaak nog een paar extra slagen kunnen maken, puur omdat we minder in de materie zitten dan jij. We gebruiken je script of storyboard dan ook graag als inspiratiebron, maar zullen (in overleg) meestal tot een ander eindproduct komen.

We gaan graag het gesprek met je aan. In dit gesprek stellen we je alle vragen die nodig zijn om een offerte te kunnen opstellen.

Donker Media staat voor een explanimation die werkt. Alles wat we doen hangt hiermee samen. Onze professionele vaklieden werken nauw met je samen om te komen tot het best mogelijke resultaat.

Wil je een explanimation laten maken?

Neem contact op voor een offerte!