Explanimation nodig? Wij maken explanimations Explanimations Prijs opvragen
team donker media

Explanimation laten maken

Elke dag op nieuw worden we blootgesteld aan een bombardement van prikkels. Zowel de traditionele media als sociale media vechten om onze aandacht. Volgens onderzoek krijgt de gemiddelde Europeaan elke dag ruim 3000 reclameboodschappen te verwerken. Het wordt dan ook steeds moeilijker om op te vallen. Hoe zorg je dan voor een marketingstrategie die garandeert dat juist jouw bedrijf of product bij je doelgroep blijft hangen? Dat doe je met een explanimation. Kijk ook eens bij animatie maken of animatie laten maken.


Stappenplan Wanneer animatie? Veelgestelde vragen

Stappenplan

Bij het maken van je explanimation volgen we een aantal vaste stappen. Door deze stap voor stap te doorlopen weten we zeker dat we niks vergeten en kunnen we transparant werken aan een heldere explanimation die binnen de deadline wordt geleverd. Uit ervaring weten we dat dit stappenplan ook voor onze opdrachtgever erg prettig is, omdat hierin duidelijk is opgenomen op welke momenten overleg nodig of gewenst is.

animatie plaatje
  • Concept en Script

  • Storyboard

  • Illustratie

  • Voice-over

  • Animatie

  • Geluidseffecten

Stap 1: Concept en Script

In deze fase hebben we de meeste inbreng van jou nodig. Niet alleen moeten we zelf precies leren hoe het onderwerp in elkaar steekt, maar we moeten ook weten wie je doelgroep is en wat hen aanspreekt. In onderling overleg brengen we je verhaal terug naar de kernboodschap dat centraal staat binnen het concept van je explanimation. Als je het eens bent met het concept schrijven we het script.

script

Stap 2: Storyboard

Nadat je ook akkoord bent gegaan met het script gaan onze creatieve tekenaars aan het werk om de vertaalslag te maken van script naar beeld. Dit doen we niet meteen met een animatie. Eerst maken we een storyboard. Dit storyboard presenteren we, waarna we je feedback verwerken in een nieuwe versie.

storyboard

Stap 3: Illustratie

Ben je akkoord met het storyboard? Dan is het moment aangebroken om de juiste bewegingen te kiezen. Een voorbeeld: in je storyboard is een auto opgenomen. Bij deze stap kiezen we hoe die auto eruit ziet. Is het een oldtimer? Een supercar? Of gewoon een degelijke stationwagon? De keuze is afhankelijk van je doelgroep en wat je bij hen wilt oproepen. Onze communicatie deskundigen hebben hier meestal wel een idee bij, dat ze aan je voorleggen voor feedback.

team donker media

Stap 4: De uitlegstem

Het “gevoel” dat je explanimation oproept wordt sterk bepaald door de uitlegstem. Daarom is de keuze van de stemacteur bij ons een aparte stap. Als de keuze eenmaal is gemaakt, duiken we de opnamestudio in om de uitlegstem op te nemen.

team donker media

Stap 5: Beweging

Als de stem is opgenomen, komen de animatoren in beeld. Werkend met de beste software en modernste apparatuur weten ze de statische illustraties in beweging te zetten. En daarmee hopelijk ook je doelgroep.

team donker media

Stap 6: Geluidseffecten

Een goed-geplaatst swoosh-geluid, of een ritselend geluid werkt prikkelend. Daardoor kijkt je publiek met meer aandacht naar je explanimation en onthouden ze het beter. Deze geluidseffecten worden als laatste toegevoegd. Hiermee is de productie van je explanimation beëindigd. Je kunt hem nu gaan inzetten in je communicatiestrategie.

team donker media

Wat is een explanimation?

Het woord explanimation is een samentrekking van Explanation (=uitleg) en animation (animatie). Een explanimation is dus een animatievideo waarin iets wordt uitgelegd. De explanimation wordt veel ingezet voor online en offline marketing. Zo kun je een explanimation gebruiken om je unique selling points te presenteren, de voordelen van je product kenbaar te maken, een lastig concept toe te lichten of mensen voor je denkbeelden te winnen. Een explanimation duurt ongeveer een minuut en dwingt je daardoor goed na te denken over de kern van je boodschap.

 

Deze boodschap verpak je in een explanimation waarin de voice over het verhaal vertelt, terwijl bijpassende afbeeldingen en bewegingen de boodschap ondersteunen en de aandacht vast te houden. Juist door het simpel te houden en je te concentreren op één boodschap maak je het voor de kijker makkelijk te onthouden. Op die manier kan een explanimation écht het verschil maken.

Wij maken explanimations voor

klant ABN Amro
klant ING
klant Blokker
klant Hogeschool Utrecht

Wanneer een explanimation?

Klanten vragen ons soms of een explanimation voor hen wel geschikt is. Kunnen ze niet beter kiezen voor een promotie video, waarin ze de voordelen van het product benoemen? Soms is een promotiefilm inderdaad een betere keuze. Maar een explanimation heeft bepaalde voordelen waardoor het in sommige situaties overduidelijk de beste optie is. Wanneer je te maken hebt met lastige materie is het belangrijk ervoor te zorgen dat je publiek de boodschap snapt. Het maakt daarbij eigenlijk niet uit of het gaat om het gebruik van een product, bepaalde procedures of misschien een beleidsplan. Zo kan een explanimation worden gebruikt om uit te leggen hoe je een slimme thermostaat moet gebruiken.

 

Aan de andere kant worden explanimations ook gebruikt om patiënten voor te lichten over de procedures rondom de medicijnuitgifte van ziekenhuizen. Ook overheden maken gebruik van explanimations om beleidsplannen toe te lichten. De grote kracht van een explanimation zit hem in de herkenbaarheid. Door een verhaal te vertellen vanuit de doelgroep, met bewegingen waarin de kijker zichzelf of de eigen situatie herkent, zorg je voor een emotionele connectie. Voeg daaraan op de juiste momenten een geluidseffect toe en de kijker kan de belangrijke onderdelen van de uitleg vele malen beter onthouden. De explanimation is dus bij uitstek geschikt wanneer je ervoor wilt zorgen dat je kijker zichzelf een lastig en complex verhaal kan eigen maken.

Vaakgestelde vragen

Voor een voordelige explanimation ben je bij Donker Media aan het juiste adres. Op basis van jouw wensenlijstje sturen we je graag een persoonlijke offerte. Maak vandaag nog een afspraak.

Reken voor het maken van een explanimation op ongeveer drie of vier weken.

Ingewikkelde dingen kun je vaak eenvoudig uitleggen wanneer je je beperkt tot de essentie. Meestal is een tot anderhalve minuut genoeg.

 

Bij een explanimation is het zaak zo snel mogelijk tot de kern door te dringen. Onze ervaring is dat wij vaak nog een paar extra slagen kunnen maken, puur omdat we minder in de materie zitten dan jij. We gebruiken je script of storyboard dan ook graag als inspiratiebron, maar zullen (in overleg) meestal tot een ander eindproduct komen.

We gaan graag het gesprek met je aan over je explanimation. In dit gesprek stellen we je alle vragen die nodig zijn om een offerte te kunnen opstellen.

Donker Media staat voor een explanimation die werkt. Alles wat we doen hangt hiermee samen. Onze professionele vaklieden werken nauw met je samen om te komen tot het best mogelijke resultaat.

Wil je een explanimation laten maken?

Neem contact op voor een offerte!