Menu
slider achtergrond

Animatie laten maken?

D Portfolio Prijs Opvragen

Animatie laten maken

Wil je een animatie laten maken? Elke dag opnieuw worden je klanten gebombardeerd aan commerciële prikkels. Volgens deskundigen krijgt iedereen elke dag opnieuw meer dan 3000 reclameboodschappen te verwerken. Je zult dan ook een originele en opvallende manier moeten vinden om opgemerkt te worden, laat staan om ervoor te zorgen dat mensen je boodschap onthouden. Hoe zorg je er voor dat juist jouw boodschap blijft hangen? Daar kan een animatie laten maken bij Donker Media bij helpen.

Animatie voorbeelden

Maak een keuze uit onze animatiesoorten

Basis

Basis

De basis animaties bestaan uit eenvoudig vormgegeven 2D illustraties waar vaak ook iconen of teksten in beeld komen. Klik op de bovenstaande illustratie om een voorbeeld te bekijken.
Complex

Complex

Bij de complex animaties besteden we meer tijd aan de details van de illustraties, (karakter)animaties en geluidseffecten. Kan ook 3D animaties bevatten. Klik op de bovenstaande illustratie om een voorbeeld te bekijken.
Whiteboard

Whiteboard

Bij een whiteboard animatie wordt op een speelse wijze het onderwerp eenvoudig uitgetekend. Ideaal om complexe materie uit te leggen. Klik op de bovenstaande illustratie om een voorbeeld te bekijken.
ANIMATIES LATEN MAKEN? NEEM CONTACT OP CONTACT OPNEMEN

Ons stappenplan

Script afbeelding

1. Het Script

Het proces van een animatie laten maken begint met het script. Dit bestaat uit de tekst die de voice over artiest uiteindelijk opleest. Jij vertelt ons alles over je product, dienst of idee en wij vertalen het naar een script. Ook bepalen we de (illustratie)stijl van de animatie zodat je een beeld hebt hoe de animatie er uit gaat zien. Het is ook mogelijk om zelf een script aan te leveren.
Verhaallijn afbeelding

2. De Verhaallijn

We bepalen we de (illustratie)stijl van de animatie en verdelen het script in verschillende scenes. In elke scene beschrijven we wat we gaan vormgeven.
Storyboard afbeelding

3. Het Storyboard

Dit is een visuele weergave van hoe je animatie er uit gaat zien. Vergelijk het met een stripverhaal. Het kan voorkomen dat je iets op het storyboard ziet waar je bij het script enthousiast over was, maar bij nader inzien toch niet ziet zitten. Geen probleem, dan passen we dat aan. Dat is de kracht van een storyboard.
Illustratie afbeelding

4. De Illustraties

Nu het storyboard voltooid is, gaan we op zoek naar de juiste illustraties. Hierbij kijken we naar de mate van detaillering, het kleurenschema, de combinatie van illustraties en nog veel meer. In de regel geldt: less is more. We proberen alleen illustraties te gebruiken die essentieel zijn voor je verhaal. Onnodige afleidingen worden geschrapt. Ook in deze fase vindt weer intensief overleg plaats.
Animatie afbeelding

5. Animeren

We laten het script inspreken. Nu we de vertelstem hebben, kunnen we de illustraties animeren. We timen de animaties zo dat ze soepel samengaan met de vertelstem. Pauzes, veranderingen in tempo of toonhoogte en elementen waar je extra nadruk op wilt hebben vormen een natuurlijk kader waar we de bewegingen op afstemmen.
Geluidseffecten afbeelding

6. De Geluidseffecten

Pas op het laatst voegen we nog enkele geluidseffecten toe. Deze passen we aan op de rest van je animatie. Een goed geplaatst geluidseffect vergroot de kracht van je animatie. Je animatie is nu klaar om geleverd te worden. Je kunt hem nu opnemen op je website, social media en andere communicatiekanalen.

Veelgestelde vragen

Waarom een animatie laten maken?


Een animatie laten maken kan om uiteenlopende redenen. In de eerste plaats doe je dit natuurlijk om de bekendheid te kunnen vergroten. Daarbij maakt het niet uit of het om een bedrijf, product of aanstaand evenement gaat. Een animatie laat je maken omdat jij je als ondernemer wilt onderscheiden van de concurrentie. Met een visueel aantrekkelijke animatie doe je dat op effectieve wijze. De boodschap die je overbrengt met een geanimeerde video blijft namelijk veel beter onthouden.

Daarnaast is een korte animatie eenvoudig in te zetten als krachtige online marketing tool. Dat geldt zeker als je de animatie inzet via diverse social media kanalen. Jouw 2D of 3D animatie wordt daardoor niet alleen opgemerkt, maar ook nog eens gedeeld. Een animatie laat je dus ook maken om jouw doelgroep optimaal te kunnen bereiken en vergroten. Heb je een complex verhaal dat op toegankelijke wijze verteld moet worden? Ook dat is bij uitstek een reden om een animatie te laten maken.

Wanneer een animatie laten maken?


Als je jouw product, dienst of onderneming op de kaart wilt zetten, is het tijd om een animatie te laten maken. Want, wanneer je animaties laat maken kun je rekenen op behoorlijk wat voordelen. Lange stukken tekst worden vaak niet gelezen of zelfs overgeslagen door jouw potentiële klanten of doelgroep. Wanneer je deze methode zonder resultaat geprobeerd hebt, is het de hoogste tijd voor een pakkende animatie.

Als ondernemer wil je jouw verhaal immers op effectieve wijze kunnen vertellen. Een animatie in 2D, 3D of whiteboard houdt de aandacht van de kijker vast. Ze kunnen tevens compleet worden aangepast aan de interesses van jouw doelgroep. Daarnaast heeft een geanimeerde video de kracht om complexe en moeilijk uit te leggen ideeën op eenvoudige wijze te communiceren. Dit heeft als resultaat dat de klant de inhoud beter begrijpt en affiniteit krijgt met het product of de dienst. Een animatie video laat je dus maken wanneer je jouw boodschap duidelijk en helder in beeld wilt laten brengen.

Wat kost een animatie laten maken?


De kosten van een animatie laten maken zijn geheel afhankelijk van jouw persoonlijke wensen. Factoren zoals de animatiestijl, complexiteit van het onderwerp en de tijdsduur van de video hebben hier tevens een directe invloed op. Ook het toevoegen van speciale elementen kan de prijs voor een animatie bepalen. Hierbij kun je denken aan het toevoegen van een voice-over of andere speciale wensen die verwerkt moeten worden in de animatie. Toch is het laten maken van een animatie video een goede investering.

De kosten van een geanimeerde video wegen dan ook niet op tegen de voordelen die je ervan hebt. Je krijgt meer bekendheid voor jouw onderneming, dienst of product. Als gevolg daarvan stijgt de conversie en daarmee direct ook de verkopen of afspraken. De kosten voor de animatie zijn dus sneller terugverdiend dan je denkt. Bij Donker Media lichten we de prijs voor jouw geanimeerde video dan ook graag toe in een persoonlijke gesprek of offerte. Zo weet je direct waar je aan toe bent en sta je achteraf nooit voor verrassingen.

Wat is de doorlooptijd van een animatie?


De doorlooptijd voor animaties laten maken neemt ongeveer 2 tot 4 weken in beslag. Deze tijd heeft ons creatieve team hard nodig voor het produceren van de door jou gewenste animatie. Dit proces wordt altijd voorafgegaan door een persoonlijk gesprek. Zo weten we precies welke boodschap je over wilt brengen in de video. Na deze fase komt het script tot stand. Hierin zoeken we naar creatieve manieren om jouw verhaal zo beknopt en duidelijk mogelijk over te kunnen brengen aan de kijker. Het bedenken van een pakkend scenario is de volgende stap.

Met de “sky as the limit” in ons achterhoofd maken we een treffend scenario waarbij het creëren van de juiste emotie een grote rol speelt. Ook de schetsen krijgen vorm. Dit geeft ons een goed overzicht op het uiteindelijke resultaat. Aanpassingen en toevoegingen zijn in deze fase nog mogelijk. Na het schetsen volgen de illustraties. Hier worden eventuele personages, kleuren of huisstijlen toegevoegd. Na dit traject kan er desgewenst een voice-over worden toegevoegd en gaan we animeren met behulp van ondersteunende geluidseffecten. Je kunt je voorstellen dat de doorlooptijd van 3 a 4 weken voor het maken van jouw animatie goed besteed is.

Wat is de ideale tijdsduur?


De ideale tijdsduur voor een animatie ligt tussen de één en anderhalve minuut. Deze relatief korte tijdsduur heeft een aantal belangrijke voordelen. Ten eerste wordt het creatieve team van Donker Media door de korte tijdsduur gedwongen om een boodschap kort en krachtig over te kunnen brengen. Zo blijft de essentie van het verhaal behouden. Daarnaast zorgt deze tijdsduur ervoor dat de aandacht van de kijker optimaal vastgehouden blijft. Het is algemeen bekend dat mensen al na enkele minuten afgeleid zijn.

Dit wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen. Zeker omdat jouw boodschap gezien en gehoord moet worden. De relatief korte ideale tijdsduur van een animatie heeft nog een belangrijke reden. Op deze manier zijn de video’s makkelijk te uploaden via social media kanalen en video content websites. Daarnaast zorgen ze er bij plaatsing op een website voor dat deze niet onnodig wordt vertraagd. Een snelle laadtijd bevorderd dan ook de bounce rating en dus de conversie. Juist daarom is de ideale tijdsduur van een animatie gereduceerd tot één of anderhalve minuut.

Kan ik zelf een script, voice-over of storyboard aanleveren?


Ja, dat kan. Uiteindelijk wil je natuurlijk een animatie laten maken die geheel aan jouw wensen voldoet. Zeker als je zelf al een idee hebt over hoe jouw animatie eruit moet komen te zien is het aanleveren van eigen materiaal een prima optie. Hierbij kun je denken aan een script, voice-over of zelfs visuals.

Bij Donker Media ben je dus vrij om jouw eigen tekst of stemacteur toe te laten voegen aan de animatie die we voor je maken. En wil je wel een geanimeerde video laten maken maar kun je hierin wel wat advies gebruiken? Ook als je zelf niets aan te leveren hebt staat ons creatieve team natuurlijk graag voor je klaar.

Bekijk Enkele Case Studies

Wij helpen je graag

Er ging iets mis. Je bericht is niet verzonden
Vul alle velden in
Je bericht is verzonden.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
© COPYRIGHT DONKER MEDIA