Menu

Een complex bedrijfsconcept uitleggen in een minuut? Het kan met een explanimation!

Een complex bedrijfsconcept uitleggen in een minuut? Het kan met een explanimation!

Een complex bedrijfsconcept uitleggen in een minuut? Het kan met een explanimation!

Heb je wel eens een presentatie bijgewoond van een bedrijfsconcept of een business case? Heb je de hele tijd opgelet en alles meegekregen? Of dwaalden je gedachten af naar het weekend? Maakte je in gedachten een boodschappenlijstje? Of viel je zelfs in slaap?

De meeste presentaties zijn zo saai dat je nog liever luistert naar iemand die voorleest uit het telefoonboek. Maar toch is het belangrijk om te kunnen overbrengen wat het precies is dat je bedrijf doet. Bij sommige bedrijven is dat makkelijk: een visboer verkoopt vis. Een webdesigner bouwt websites. Maar soms is een bedrijfsconcept een paar slagen ingewikkelder?

Dan wordt het tijd een explanimation ten tonele te voeren. Een explanimation is een animatievideo waarin een ingewikkeld verhaal in ongeveer een minuut wordt uitgelegd. Doordat beeld en geluid goed samenwerken kun je in veel kortere tijd een groter begrip van de materie bewerkstelligen. Dus stop met die saaie powerpoint presentaties van een half uur (of langer) en begin met een leuk en helder animatiefilmpje.

Maar…hoe kan het dat een minuut genoeg is voor een explanimation?

Hoe het simpel

Een explanimation beperkt zich tot de essentie. Geen afleidende details, maar gewoon de kern van je boodschap. De rest komt vanzelf wel, maar bij een eerste kennismaking wil je tot de kern doordringen. Bij het maken van een animatie wordt heel goed nagedacht over wát het eigenlijk is dat de kijker te weten moet komen om verder te komen. Hoe simpeler de boodschap, hoe beter deze onthouden wordt. Vertel de kijker wat hij moet weten, en niet meer.

Door duidelijke visuals in de explanimation zorg je er voor dat de kijker beter begrijpt en onthoudt wat hij hoort.

Kom tot de kern

Je kunt uren praten over je bedrijf. Maar mensen hebben een attentiespanne die niet al te lang is. Er is zoveel te doen, zoveel te zien, zoveel afleiding. Als je de aandacht hebt, moet je snel je punt maken. Als je er te lang over doet, raakt je publiek verveelt en afgeleid. Een explanimation is kort en snel, maar ook nog eens boeiend om naar te kijken.

Een explanimation gebruikt allerlei stijlfiguren die helpen om je concept sneller over te brengen.

Audio en visueel

Een explanimation geeft een gesproken uitleg met visuele ondersteuning. Dat zorgt dat mensen zich verbonden kunnen voelen. Zo help je jouw publiek om je verhaal te onthouden.

Duidelijk doel

Wat ook helpt is dat een explanimation wordt gemaakt met het einddoel voor ogen. Je publiek moet weten wat jouw bedrijf doet. Dat is het uitgangspunt, dus het hele filmpje werkt naar dat einddoel toe. Hoe dat in zijn werk gaat? Daarover vertellen we je graag meer in een persoonlijk gesprek. Of lees meer over de werkwijze van Donker Media op onze website.

Bekijk hoe wij per project te werk gaan

© COPYRIGHT DONKER MEDIA