Met animatie komt je boodschap beter over. Het is een krachtig instrument om mensen iets nieuws te leren. Maar waarom eigenlijk? In dit artikel bespreken we op welke manier een animatie je kijker helpt om nieuwe kennis te absorberen.
Een animatie is leuk, maar kun je niet gewoon een tabel of een infographic uitprinten en overhandigen? Daar staat toch alles op wat ze moeten weten? Onderwijsprofessionals weten dat het zo niet werkt. Als je iemand ineens confronteert met een berg nieuwe informatie ziet hij door de bomen het bos niet meer. Om iets nieuws te leren moet je de les in kleine brokjes opdelen en dit hapje voor hapje voeren. Animatie is hiervoor enorm handig.
Animatie stelt ons namelijk in staat om de informatie gedoseerd toe te dienen. Steeds een beetje, in een tempo waarvan we weten dat de kijker het kan verwerken. Door gebruik te maken van bewegende beelden en geluidseffecten leggen we de nadruk op de belangrijkste onderdelen. Een serieuze student zou in zijn tekstboek delen van de tekst fel-geel arceren. Bij animatie bereiken de effecten een soortgelijk effect.
Een animatie werkt activerend omdat de kijker mee wordt genomen in het verhaal en zelf ook probeert om de gaten in te vullen. Soms lukt dat niet, waardoor hij extra nieuwsgierig wordt naar het antwoord. Wanneer je hem dit geeft, zal dit veel gretiger opgenomen worden. En andere keren bevestigt de animatie de cursist dat zijn denkwijze correct is, wat het vertrouwen in het eigen leervermogen versterkt. Dit werkt motiverend om door te leren.
Wanneer je een animatie vergelijkt met een geschreven tekst, welke draagt dan de meeste informatie per minuut over? En is dat dan twee keer zoveel? Tien keer? Neurowetenschappers schatten dat een animatievideo ongeveer 60,000x sneller communiceert dan geschreven tekst. We kunnen een plaatje namelijk herkennen, zelfs als we dit slechts 13 milliseconden hebben gezien. Probeer dat maar eens met een tekst die hetzelfde plaatje beschrijft! Ons korte termijngeheugen is vooral gericht op visuele prikkels. Animatie komt dus veel makkelijker “binnen”. Wat ons betreft is het duidelijk: als je mensen iets wilt leren, zou je wel gek zijn als je niet op zijn minst een paar animatie video’s gebruikt.