Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat begint al bij de eerste stap: het formuleren van de creatieve briefing. Dit document is het uitgangspunt bij het maken van je animatie video. Het loont dus om hier even goed voor te gaan zitten. Maar wat moet je eigenlijk in een briefing opnemen? Daarover gaat dit artikel.
De allerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil ik eigenlijk met mijn video bereiken? Wil je mensen ergens op attenderen? Ben je uit op merkbekendheid? Of draait het allemaal om conversie? Deze doelstellingen zijn onmisbaar onderdeel van je briefing. Beschrijf je onderneming kort, zodat we wat context hebben en vertel ons daarna wat je video moet opleveren. Elke video moet op zijn minst één doel hebben (maar niet meer dan drie).
Geef aan wie de doelgroep is. Het maakt nogal verschil of je video zich richt op hoogleraren of op peuters. Wanneer we weten wie je publiek is, kunnen wij alles daarop afstemmen: taalgebruik, muziek en gebruikte afbeeldingen.
Wat heeft jouw klant aan jouw video? Wat levert de video voor hem op?
Laat ons ook weten welke bezwaren klanten hebben tegenover je product. Wanneer wij de redenen weten waarom een klant afhaakt, kunnen we deze gebruiken om hen in de video alsnog te overtuigen. Laat ons ook weten hoe je product afwijkt van de concurrentie.
Welke insteek wil je dat we kiezen? Wil je dat een deskundige iets uitlegt, of kies je liever voor video die uitgaat van de user experience?
Wat wil je dat de kijker doet wanneer het filmpje af is?
Wat voor soort personages wil je in je animatie gebruiken? Mannen of vrouwen? Jong, oud? En hoe zit het met diversiteit?
Wil je een serieuze, zakelijke animatie? Of toch liever een vrolijke? Al deze vragen moeten beantwoord worden in de briefing. De antwoorden vormen voor ons het artistiek kompas waarop we gedurende het project varen. Door hier in een vroeg stadium goed over na te denken, voorkom je dat we later ontdekken dat je het tóch liever iets anders had gehad.