×

Wat zijn motion graphics? Alles wat je moet weten

Wat zijn motion graphics? Alles wat je moet weten

Motion graphics is een term voor bewegende visuals in een animatie of video. De meest eenvoudige uitleg is dat een motion graphic een bewegende (motion) illustratie (graphic) is. In principe kan elke illustratie worden geanimeerd. Motion graphics worden gemaakt met behulp van een combinatie van grafische vormgeving en animatie technieken. Grafische ontwerpers creëren de visuals, terwijl een motion graphics designer ze tot leven brengen met beweging.

Je zou kunnen zeggen dat er een overlap bestaat tussen animatievideo’s en motion graphics. Sterker nog, soms worden de twee termen door elkaar gebruikt. Vooral explanimation en motion graphic worden in de praktijk gemengd gebruikt. Beide kunnen immers worden gebruikt om allerlei soorten informatie en boodschappen over te brengen. Er is echter één groot verschil: een motion graphic bevat in principe geen voice-over.

De motion graphic kan worden gebruikt om data op een begrijpelijke manier te presenteren, om bewegende logo’s te maken of als animatie van de lower third. Hierbij kun je denken aan de bekende tickertape bij nieuwsuitzendingen of bij narrowcasting.

Motion graphics en datapresentatie

Je zou de motion graphic kunnen gebruiken als de natuurlijke opvolger van de bekende infographic. Hier vervult de motion graphic een rol die vergelijkbaar is met de welbekende explanimation.

Deze infographic is een bekende manier om ingewikkelde data aantrekkelijk te presenteren. De infographic wordt veel gebruikt. Overheden gebruiken de infographic om hun begroting op laagdrempelige wijze met de bevolking te delen, allerlei onderzoeksinstellingen gebruiken de infographic om hun onderzoeksresultaten te presenteren. En ook in de bedrijfsomgeving bewijst de infographic haar waarde als salestool, of om business cases te illustreren.

De motion graphic gaat een stapje verder dan de infographic. Want in de motion graphic wordt, de naam zegt het al, beweging aan de grafische weergave toegevoegd. Dit geeft je meer creatieve vrijheid om data weer te geven op een manier die jouw verhaal versterkt. Grafieken, taartdiagrammen, processchema’s… ze kunnen allemaal in een motion graphic worden uitgelegd.

Bewegend logo

Een andere manier waarop de motion graphic wordt ingezet is als bewegend logo. De animatie van het logo kan een paar seconden duren, maar het kan ook een herkenbare animatie zijn die tot een halve minuut duurt. In die zin zijn de bekende (korte) filmpjes van Loekie de Leeuw in de STER-reclames ook een motion graphic. Een ander voorbeeld is deze motion graphic in de Bauhaus-stijl.

Dit soort motion graphics worden veel gebruikt door bedrijven en organisaties die veel verschillende video’s gebruiken en hieraan een herkenbaar huisstijl-element willen toevoegen. Een motion graphic is niet alleen een herkenbare communicatie-uiting, maar helpt ook mee om -op dynamische wijze- de gewenste sfeer en cultuur uit te dragen.

Kortom: een motion graphic is een visueel aantrekkelijke manier om data op een prettige manier in beeld te brengen.

Lower third

Bij het maken van televisie en bedrijfsvideo is de regel dat het onderste deel van het beeld geen essentiële beeldelementen mag bevatten. Deze ruimte wordt namelijk gebruikt voor ondertiteling, of animaties. Een mooi voorbeeld zie je elke dag op het tv-journaal. Wanneer iemand wordt geïnterviewd verschijnt altijd de naam en functie van de spreker netjes in beeld.

Ook voor bedrijfsvideo’s en voor narrowcasting video is het slim om 1/3e van het beeld aan de onderzijde beschikbaar te houden voor dit soort informatie. Motion graphic geeft een aantrekkelijke manier om extra informatie toe te voegen aan een traditionele video. Mooie visuele effecten maken je video een stuk geraffineerder.

Hoe helpt Donker Media?

Wil je weten hoe motion graphic jouw bedrijf of organisatie kan helpen om informatie over te dragen, of je merkbekendheid te vergroten? Wil je motion graphics gebruiken om je corporate video te versterken? Donker Media weet precies wat je nodig hebt.

    Heb je een vraag?

    Wij reageren meestal binnen 1 werkdag op je bericht.