5 voorwaarden om van zakelijke animaties een succes te maken

5 voorwaarden om van zakelijke animaties een succes maken

Animatie video’s kunnen je bedrijf helpen groeien. Er zijn verschillende vormen van animatie, elk perfect voor hun specifieke doel. Zo is de explanimation helemaal toegesneden op het uitleggen van een ingewikkeld verhaal, terwijl een reclame video meer is gericht op branding, een actie-video oproept tot een bepaalde handeling (websitebezoek of aankoop) enzovoort. Maar hoewel de doelen van de verschillende animatie formats verschillen, hebben ze allemaal vijf dingen gemeen. Dit zijn de voorwaarden waaraan je video moet voldoen om succes op te leveren.


Bekijk de voorbeelden Prijs opvragen

#1 Wees snel

Met animatie kun je de kern van jouw boodschap snel en eenvoudig overbrengen. Dat is essentieel, aangezien men online in een seconde bepaalt of de site de moeite waard is.

#2 Wees duidelijk

Een goede animatie brengt de boodschap zo simpel mogelijk over. Als je een moeilijk verhaal te vertellen hebt, kun je het opdelen in hapklare brokjes die makkelijk te verwerken zijn.

#3 Wees boeiend

Je boodschap komt alleen over als je publiek oplet. Je moet hen dus boeien. Animaties zijn, door het gebruik van geluidseffecten, visuele effecten en kleine grapjes, veel beter in het vasthouden van de aandacht dan een statische webpagina. Het is gewoon veel leuker om naar te kijken.

#4 Wees veelzijdig

Animaties zijn niet duur om te maken. Maar het liefst wil je hem natuurlijk veelvuldig inzetten. Het leuke aan een animatie is dat hij vaak multi-inzetbaar is. En zo niet, dan is het aanpassen relatief eenvoudig. Ook kun je screenshots gebruiken, bijvoorbeeld voor gebruik in print.

#5 Wees de moeite waard

Animaties roepen emoties en gevoelens op. Onze rechter hersenhelft is daar dol op. Ondertussen is de linker hersenhelft altijd maar bezig om gedachten te vertalen in beelden, en omgekeerd. Animatie video’s zijn dus voor iedereen het onthouden waard, welke hersenhelft je favoriet ook is.

Communicatie is nuttig, maar alleen wanneer de communicatie effectief is. In een zakelijke context heeft je kijker eigenlijk geen tijd voor je. Je moet dus snel kunnen toeslaan en je boodschap overbrengen. Vergeet de elevator-pitch van 30 seconden, die kunnen we makkelijk buitensluiten, terwijl we beleefd hummen en knikken. Maar een animatie video? Die moeten we wel bekijken. We kunnen niet anders!


Blog overzicht