Animatie video’s zijn bewezen effectief omdat ze emoties bij de kijker oproepen. Want hoe rationeel we onszelf soms ook vinden, diep van binnen zijn we vooral emotionele wezens. Onze besluitvorming wordt in grote mate door emotionele overwegingen beïnvloedt. Daarom is het zinvol te weten hoe emoties je kunnen helpen bij je online marketing.
Zien eten doet eten. Wanneer je eten in je video opneemt, wordt de kijker hongerig. Dat heeft iets te maken met spiegelneuronen, maar dat is voer voor wetenschappers. Ons gaat het om het resultaat: maak je kijker hongerig naar je product.
Welke reclame gaat het meeste viral? Precies, video’s die een grote, brede glimlach op je gezicht toveren. Kijkers koppelen ze dit positieve gevoel aan jouw merk. Drie keer raden wat dat met je omzet doet…
Iedereen wil zich bijzonder voelen. Laat daarom in jouw animatie blijken hoe jouw dienst of product de kijker gaat helpen een betere versie van zichzelf te zijn. Geef het zelfvertrouwen van mensen een boost en ze zullen jouw merk ineens (nog) een stuk leuker vinden.
Het is niet onze favoriete emotie, maar angst kan heel effectief zijn in het verkopen van producten. Angst is de basis van de hele verzekeringsbranche. Het doet ons besluiten een fietshelm te kopen of een brandblusser te installeren. Angst om onze gezondheid doet ons stoppen met roken of alcohol. En wat te denken van de fear-of-missing-out? Hele rages zijn hierop gebaseerd. Denk bijvoorbeeld aan de fidget spinner van een paar jaar geleden.
Het verrassingselement zorgt dat je boodschap helderder binnenkomt. Die verrassing hoeft echt niet enorm groot te zijn. Zelfs een kleine verrassing kan enorm effectief zijn. Steve Jobs was hier een ster in. Hij eindigde al zijn presentaties met: “Oh, one more thing…”. De echte Apple fans wachtten hier al op, omdat ze wisten dat er een grote onthulling zou volgen, het begin van een hype.
Je wilt mensen niet met een droef gevoel laten eindigen. Maar je kunt droefheid in je video wel gebruiken om vervolgens positief te eindigen. Door het contrast tussen droefheid en blijheid wordt de effectiviteit vergroot.
Door een zaadje van twijfel te zaaien kun je de kijker aanzetten tot zelf-reflectie. Ben je wel goed bezig met je online marketing? Ben je op de goede weg?
Het spreekt vanzelf dat je video vertrouwen moet oproepen. Want wie koopt er iets van een aanbieder waarin ze geen vertrouwen hebben? Zorg dat mensen je merk vertrouwen en je hebt een voorsprong op de concurrentie.
Wil jij (een deel van) deze emoties inzetten voor je online marketing activiteiten? Donker Media helpt je graag op weg.