Animatie video’s laten maken? Waarom zou je? Je hebt toch prima mensen die je verhaal kunnen vertellen. En zelf ben je toch ook een geboren communicator? Toch kun je met animaties nóg effectiever worden. Een paar redenen:
In animatie maak je gebruik van personages. Deze kun je perfect op je doelgroep laten lijken, waardoor mensen zich met deze personages identificeren. Dit vergroot het effect van je animatie video.
Onderzoek na onderzoek laat zien dat animatie video’s wonderen verrichten als het gaat om je online metrics en je online conversie-ratio. Door een animatie video stijgt het aandeel websitebezoekers dat online een aankoop doet met 64%. Heb je nog meer argumenten nodig?
In tegenstelling tot een verkoopgesprek bij een kop koffie kunnen je klanten een animatie video wél delen op social media. Hierdoor is je bereik stukken groter. Wist je dat 92% (!) van mensen die op hun telefoon video’s bekijkt deze deelt op social media? Dat is nog eens scoren!
Ook intern is animatie waardevol: het helpt je medewerkers onthouden wat nu precies de kernvoordelen van je product zijn. Het helpt hen ook begrijpen wat er precies van hen verwacht wordt.
Voortbouwend op de vorige reden: animatie is een goede trainingstool. Wanneer het gaat om vaste procedures, om het vergroten van feitenkennis of andere zaken: animatie helpt je mensen om hun lessen te begrijpen. Bovendien: ze kunnen in hun eigen tempo leren en waar nodig even “terugspoelen”.
Twee-derde van alle hoge marketeers is van mening dat visuele prikkels (foto’s, video, illustratie of infographics) essentieel zijn bij het communiceren van het verhaal van hun merk. Animatie geeft je de mogelijkheid al deze elementen samen te voegen in een perfecte communicatie-cocktail.
SEO wordt steeds complexer. Maar een ding is duidelijk: animatie helpt je bij je SEO. Waarom? Omdat het ervoor zorgt dat mensen langer op je site blijven en meer doorklikken. Voor Google betekent dit: mensen vinden deze site interessant. Daardoor kom je hoger in de zoekresultaten.
Tenslotte: zorg dat je origineel bent. Wees ook niet bang om een grapje te maken. Animatie is hiervoor een prima platform. Door humor te gebruiken zorg je dat mensen een positieve attitude richting jouw merk en bedrijf ontwikkelen. Daarmee val je op en blijf je hangen bij je klant.