×

10 tips voor het maken van een animatiefilm

10 tips voor het maken van een animatiefilm

Een animatie video laten maken kan een ideale manier zijn om je boodschap over te brengen – maar dan moet hij wel aansluiten bij je doelen! Met de volgende tien tips weet je zeker dat jouw promotiefilm de plank niet volledig misslaat.

1. Bepaal de doelgroep

De doelgroep van je animatiefilm is van groot belang: die bepaalt welke stijl het effectiefst zal zijn. Ook heeft de doelgroep grote invloed op de inhoud.. Wanneer je je bijvoorbeeld tot experts op een bepaald gebied richt, heb je minder uitleg nodig dan wanneer je doelgroep uit leken bestaat.

2. Bepaal de kern van de boodschap

Animatievideo’s duren meestal niet langer dan anderhalve minuut. Dat betekent dat er geen zeeën aan informatie in passen! Kies één duidelijke, kernachtige boodschap die je snel en helder over kunt brengen.

3. Werk vanuit de tekst

Over het algemeen is de voice-overtekst het frame waaraan de beelden opgehangen worden. Het is dus verstandig om met die tekst te beginnen! Het verhaal kan het best in simpele en duidelijke taal verteld worden, zodat de boodschap altijd overkomt.

4. Maak een storyboard

Een storyboard is voor het animatiebedrijf een richtlijn bij het werk aan de animaties. Besteed er dus genoeg aandacht aan in het begin van het proces. Op die manier kom je verderop niet voor onaangename verrassingen te staan.

5. Besteed aandacht aan je stijl

Wil je een animatie in cartoonstijl, of kies je juist liever voor iets realistisch? De doelgroep kan hierbij van grote invloed zijn! Ook de huisstijl of het imago van je bedrijf kan inspiratie opleveren. Creëer een eigen, unieke stijl: zo trek je echt de aandacht.

6. Hou het kort

Een gemiddelde animatiefilm is 60 tot 90 seconden lang. Daar is een goede reden voor: mensen hebben niet eindeloos aandacht voor jouw verhaal. Wees dus streng voor jezelf en schrap als het geheel te lang wordt.

7. Vermijd ‘verouderende’ elementen

Sommige gegevens zorgen er al snel voor dat je animatiefilm verouderd raakt. Denk bijvoorbeeld aan jaartallen, maar ook aan namen van werknemers die op een zeker moment niet meer bij jou in dienst zullen zijn!

8. Kies de juiste voice-over

Een animatiefilm inspreken wil je echt niet aan een willekeurige werknemer overlaten: de juiste voice-over is namelijk dé manier om een professionele indruk te maken. Gemiddeld kost een professionele stem zo’n €250. Op internet vind je makkelijk iemand om je hiermee te helpen, op sites als bijvoorbeeld voicecowboys.nl.

9. Kies een professioneel animatieteam

Net als het inspreken van de animatie is ook het tekenen van het filmpje iets dat je liever door professionals laat doen. Niet alleen omdat het resultaat dan mooier is, maar ook omdat een animatiebedrijf met ervaring flexibeler is in stijlen en precies weet hoe het ontwerpproces zo goed mogelijk kan verlopen.

10. Plaats de animatie op social media

Wist je dat YouTube de op twee na grootste zoekmachine op het internet is? Wie echt bekeken wil worden, zorgt er dus voor dat zijn animatie hier te vinden is! Je kan ook je animatie delen via Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of andere social media.

    Heb je een vraag?

    Wij reageren meestal binnen 1 werkdag op je bericht.