Vroeger was onderwijs simpel: een grote zaal met soms enkele honderden studenten luisterde aandachtig naar een docent die een anderhalf uur aan het woord was. Tegenwoordig zijn er ook andere manieren van lesgeven.
Onderwijsinstellingen worden steeds slimmer. Studenten moeten steeds meer vaardigheden en competenties op doen. Het draait allemaal om de befaamde 21st century skills. Dat vereist een andere manier van lesgeven. Maar vaardigheden en competenties vereisen een stevige theoretische basis. Een explanimations laten maken kan hierbij helpen. Maar ook op andere gebieden kunnen onderwijsinstellingen hun voordeel doen met explanimations.
Een explanimation is een korte animatie video waarin iets ingewikkelds op een heldere manier wordt uitgelegd. Je kunt deze aanbieden via een online leeromgeving. Daardoor is de uitleg altijd en overal beschikbaar, waardoor de student op zijn eigen tempo kan leren.
Wanneer je explanimations gebruikt als lesmateriaal heeft dit grote voordelen. Zo blijken studenten een grotere betrokkenheid te tonen bij lessen met explanimations. Het onderbreekt de sleur van een les. Simpel gezegd: het houdt ze wakker.
Wanneer je explanimations gebruikt om de theorie uit te leggen, krijgen docenten meer ruimte om persoonlijke begeleiding te geven. In plaats van eindeloos klassikaal herhalen hoe een concept werkt, kan de student zich dit thuis eigen maken. Tijdens de contacturen kan hier vervolgens onder begeleiding mee geoefend worden. Dit verhoogt het leerrendement.
Studieverenigingen, studentensportverenigingen, alumni netwerken: allemaal kunnen ze explanimations inzetten, bijvoorbeeld om nieuwe leden te werven, om belangrijke ontwikkelingen te delen of om gedeelde waarden toe te lichten.
Als je explanimations hebt, horen deze op je e-learning omgeving te staan. Zo help je studenten om de theorie beter te snappen.
Natuurlijk hoef je geen universiteit te zijn om deze voordelen te kunnen ervaren. Elke educatieve instelling kan op deze manier gebruik maken van animaties: (hoge)scholen en trainingsbureaus, maar ook organisaties die zich bezig houden met voorlichting. Wat de context ook is: explanimations helpen je om mensen iets nieuws te leren.
Als je contact wilt maken, is live action koning. Door personages in beeld te brengen zorg je dat je publiek zich met jouw verhaal kan identificeren. Je kunt hen een kijkje achter de schermen geven, waardoor je doelgroep zich meer met je verbonden voelt.