Rebranding is een proces waarbij je als bedrijf je merk vernieuwt of een nieuwe identiteit aanneemt. Dit kan betekenen dat je je logo, naam, kleuren of de manier waarop je communiceert verandert. Het doel van een rebranding is meestal om een nieuw imago te creëren, beter aan te sluiten bij je doelgroep, of je te onderscheiden van concurrenten. Simpel gezegd, het is een manier om je bedrijf een frisse, nieuwe uitstraling te geven.
Animaties worden steeds vaker ingezet als onderdeel van de weg naar rebranding of als onderdeel van de nieuwe marketingstrategie die volgt uit de rebranding.
Een merk is eigenlijk nooit af. Je marketing inspanningen en het uiterlijk van bijvoorbeeld je website of video’s is vaak aan verandering onderhevig. Het bouwen van een sterk merk vraagt aandacht, input en innovatie. De positie van je merk heeft soms een simpele opfrisbeurt nodig en soms is een rebranding de oplossing om vooruit te blijven lopen op de markt.
Een rebranding doe je niet zomaar en er zijn een aantal redenen waarom je als organisatie kan kiezen voor een rebranding.
Wat de reden ook is van de rebranding: doe het goed en zorg dat ook je medewerkers mee gaan en op de hoogte zijn van bijvoorbeeld een nieuwe visie of missie.
Rebranding is een keuze die nooit lichtvoetig genomen wordt. Een aanpassing of verandering aan je merk of manier van communicatie heeft impact op je marketing. Toch is rebranding een aantrekkelijke manier om je merk meer aan te laten sluiten bij de beleving van je doelgroep of om weer voorop te lopen binnen een competitieve markt. Animaties kunnen op heel veel manieren bijdragen aan een succesvolle rebranding van je merk.
Animaties kunnen gemakkelijk worden gebruikt om je nieuwe logo, kleuren, en andere onderdelen van je merkidentiteit op een dynamische en aantrekkelijke manier te presenteren. Dit kan bijvoorbeeld via een korte animatievideo die de overgang van het oude naar het nieuwe merk visualiseert.
Animaties kunnen helpen om de veranderingen in je merkidentiteit duidelijk uit te leggen aan je doelgroep of aan je medewerkers. Dit kan door middel van een uitleganimatie die de redenen voor de rebranding en de voordelen ervan voor de klanten uiteenzet. Ook kun je met een animatie aan medewerkers duidelijk maken hoe de missie en visie veranderen en wat dat voor hen betekent.
Een rebranding komt altijd met een uiterlijke verandering die natuurlijk het meest naar voren komt op je website of in je social media uitingen. Integratie van animaties op je website en social media kanalen kan de betrokkenheid verhogen. Geanimeerde video’s kunnen op een speelse manier de betrokkenheid bij je merk verhogen en je rebranding extra impact laten hebben.
Gebruik animaties om je medewerkers te informeren over de rebranding. Dit kan door middel van trainingsvideo’s of interne communicatiecampagnes die de nieuwe merkidentiteit en hoe deze moet worden toegepast, uitleggen. Animaties blijven mensen beter bij en zijn gemakkelijk terug te kijken.
Als onderdeel van de rebranding kun je animaties gebruiken om je producten of diensten op een vernieuwende manier te promoten, waarbij de nieuwe merkidentiteit wordt benadrukt.
Door steeds dezelfde stijl animaties te gebruiken die de kernwaarden en het verhaal van je merk vertellen, kun je de herkenbaarheid van je merk versterken. Animaties kunnen worden ingezet voor tal van merkgerelateerde video’s. Animaties kunnen dus een krachtig hulpmiddel zijn om de boodschap van je rebranding effectief over te brengen en je doelgroep te betrekken bij je nieuwe merkidentiteit maar zijn ook de manier om je medewerkers mee te krijgen in een rebranding en duidelijkheid te scheppen binnen de organisatie.
Wil je een animatie laten maken voor je rebranding? Neem dan contact op met ons. Wij maken animaties op maat die exact aansluiten bij je nieuwe merkidentiteit en die je rebranding tot een succes maken!