×

Wat is een showreel?

Wat is een showreel?

Een showreel is een korte compilatievideo met het beste werk van de maker. Je zou het kunnen beschouwen als een bewegend portfolio.

De showreel vindt zijn oorsprong in de filmindustrie, maar blijkt ook voor bedrijven een nuttige communicatietool.

Acteurs maakten een showreel met een compilatie van hun eerdere werk om te laten zien hoe veelzijdig ze zijn. Regisseurs gebruiken een showreel om hun vakmanschap en visie te demonstreren (en financiering voor een nieuw project los te krijgen). En de animatiestudio gebruikt een showreel om hun kunnen te demonstreren:

Wat zijn de voordelen van een showreel?

  • Overtuigend
    De showreel is overtuigend. Met een video van enkele minuten toon je de kwaliteit die jij of je bedrijf kan leveren. Het is een kans om jouw beste werk te laten zien. Dit is veel overtuigender en zal klanten, opdrachtgevers en andere belanghebbenden sneller overhalen het gesprek met je aan te gaan.
  • Boeiend
    Een showreel is veel boeiender dan een salespitch waarin je eindeloos vertelt over het mooie werk dat je eerder hebt gedaan.
  • Efficiënt
    Gebruik de showreel bij elke nieuwe klant of prospect. Je hoeft daardoor niet elke keer na te denken over de perfecte salespitch. Die ligt al klaar!
  • Veelzijdig
    Veel bedrijven leveren maatwerk. Met een demoreel kun je verschillende stijlen laten zien. Dit geeft je de kans om jouw kwaliteiten over de volle breedte te etaleren
  • Verschillend materiaal
    In een showreel kun je gebruik maken van animaties, maar ook van ander filmmateriaal.

Voor wie is een showreel interessant?

De showreel wordt veelgebruikt binnen de reclame- en marketingwereld, maar ook webdesigners gebruiken showreels om hun verschillende projecten met de wereld te delen. In principe kan iedereen een showreel laten maken.

Denk aan een architect, die in zijn of haar showreel de ontwerpen laat zien waar hij of zij het meest trots op is (vaak in 3D). De fashion designer, die de showreel gebruikt als modeshow voor de prachtigste creaties. Of de engineer, die een showreel opbouwt door (modellen) van de meest baanbrekende innovaties te etaleren.

Hoe zet je een showreel in?

De showreel kan intern worden gebruikt, om de cultuur van het bedrijf te versterken. Of je wilt klanten winnen, of externe stakeholders beïnvloeden. Hoe je de showreel gebruikt is afhankelijk van welk doel je wilt bereiken. Veel van onze klanten gebruiken de showreel op één of meer van de volgende manieren:

  • Eigen website
    De showreel fungeert als een online portfolio die elke geïnteresseerde prospect of klant laat zien wat je in je mars hebt.
  • Social media
    Natuurlijk deel je de showreel ook op je social media, zoals LinkedIN
  • Sollicitaties en personal branding
    Creative professionals gebruiken de showreel om zichzelf als professional te presenteren door hun showreel te tonen bij een conferentie of workshop. Of ze sturen hun showreel mee bij sollicitaties. Dit blijkt vele malen effectiever dan de traditionele brief en cv.
  • Presentaties of sales pitch
    De showreel kan aan het begin van de presentatie worden ingezet om de aandacht te trekken, of halverwege als “energizer”.

Showreel laten maken

Een showreel is een compilatie van eerder werk. Maar een showreel maken is meer dan wat knip-en-plakwerk. Het is belangrijk zorgvuldig te kiezen welk bronmateriaal je gebruikt. Het gebruikte materiaal moet niet alleen kwaliteit laten zien, maar het moet ook goed bij elkaar passen, zodat het kan worden bewerkt tot een vloeiende animatievideo. Bij Donker Media werken communicatie experts met de beste animatoren aan de beste animatie video’s. We weten alles van storytelling en kennen alle geheimen van een uitmuntende showreel!

    Heb je een vraag?

    Wij reageren meestal binnen 1 werkdag op je bericht.