Een showreel is een korte compilatievideo met het beste werk van de maker. Je zou het kunnen beschouwen als een bewegend portfolio.
De showreel vindt zijn oorsprong in de filmindustrie, maar blijkt ook voor bedrijven een nuttige communicatietool.
Acteurs maakten een showreel met een compilatie van hun eerdere werk om te laten zien hoe veelzijdig ze zijn. Regisseurs gebruiken een showreel om hun vakmanschap en visie te demonstreren (en financiering voor een nieuw project los te krijgen). En de animatiestudio gebruikt een showreel om hun kunnen te demonstreren:
De showreel wordt veelgebruikt binnen de reclame- en marketingwereld, maar ook webdesigners gebruiken showreels om hun verschillende projecten met de wereld te delen. In principe kan iedereen een showreel laten maken.
Denk aan een architect, die in zijn of haar showreel de ontwerpen laat zien waar hij of zij het meest trots op is (vaak in 3D). De fashion designer, die de showreel gebruikt als modeshow voor de prachtigste creaties. Of de engineer, die een showreel opbouwt door (modellen) van de meest baanbrekende innovaties te etaleren.
De showreel kan intern worden gebruikt, om de cultuur van het bedrijf te versterken. Of je wilt klanten winnen, of externe stakeholders beïnvloeden. Hoe je de showreel gebruikt is afhankelijk van welk doel je wilt bereiken. Veel van onze klanten gebruiken de showreel op één of meer van de volgende manieren:
Een showreel is een compilatie van eerder werk. Maar een showreel maken is meer dan wat knip-en-plakwerk. Het is belangrijk zorgvuldig te kiezen welk bronmateriaal je gebruikt. Het gebruikte materiaal moet niet alleen kwaliteit laten zien, maar het moet ook goed bij elkaar passen, zodat het kan worden bewerkt tot een vloeiende animatievideo. Bij Donker Media werken communicatie experts met de beste animatoren aan de beste animatie video’s. We weten alles van storytelling en kennen alle geheimen van een uitmuntende showreel!