De animator gebruikt geavanceerde animatiesoftware om de beelden in jouw animatie natuurlijk en vloeiend te laten bewegen. Zo brengt de animator jouw verhaal perfect tot leven.
Het maken van een animatievideo is onmogelijk zonder een goede animator achter de knoppen. De animator is de grafisch-specialist die ervoor zorgt dat het werk van de illustrator tot leven komt. Waar de illustrator de achtergrond, personages en andere grafische elementen van de video ontwikkelt, is het de animator die deze figuren op zo natuurlijk mogelijke wijze laat bewegen.
Animatoren zijn niet meer weg te denken uit de media. Bij elke vorm van video is wel een animator betrokken. Of het nu gaat om een relatief eenvoudige online banner of de nieuwste film van Pixar, het zijn animatoren die de emotie van de kijker weten te raken. Hij of zij kan betrokken zijn bij het maken van films en tv-programma’s, maar ook bij reclamevideo’s, tutorials of online content. Bij Donker Media is de animator betrokken bij elke door ons geproduceerde video.
Een goede animator is een visuele denker die handig is met de animatiesoftware. Maar de animator is bovenal een ster in storytelling. Hij of zij zet de vormgeving helemaal naar eigen hand en weet met de juiste timing de aandacht vast te houden en de kijker te prikkelen.
Hoewel de meeste animatoren wel een favoriete vorm van animatie hebben, zijn ze altijd bekwaam in alle types animatie, of het nu een 2D-animatie of een 3D-animatie is, een explanimation of een whiteboard video.
Het animeren van de afbeeldingen gebeurt pas wanneer het productieproces al redelijk ver gevorderd is, maar de animator wordt al veel vroeger bij het maken van je animatievideo betrokken. Door al bij de briefing en conceptontwikkeling betrokken te zijn weet de animator precies welke boodschap je wilt uitdragen.
Hij of zij vraagt door en snapt daardoor de gewenste sfeer en kent jouw bedrijf. Hij gebruikt deze kennis om de animaties precies goed te laten bewegen. Soms langzaamaan, andere keren juist lekker vlot.
Ook bij het maken en bespreken van het storyboard en de daaruit voortvloeiende animatic speelt de animator een belangrijke rol. Ver voordat de video gemaakt is, speelt de animator deze al meerdere keren af in het eigen hoofd. Doordat hij of zij gevoel heeft voor bewegende beelden ziet hij al vroeg waar eventueel nog bijgeschaafd moet worden, soms al bij het eerste storyboard.
Bij het maken van animatievideo’s is het verleidelijk zoveel mogelijk te laten zien wat allemaal kan, maar hoe simpeler de video is, hoe beter de kernboodschap overkomt. Bovendien zijn veel animatievideo’s relatief kort: meestal hebben we slechts anderhalve tot twee minuten om de kernboodschap over te brengen.
De animator is dan ook meester in de kunst van het weglaten. Met een simpele gezichtsuitdrukking, of door te spelen met de lichaamstaal van de karakters slaagt de animator erin de kijker -al is het maar even- te laten vergeten dat hij naar een animatie kijkt.
De animator werkt intensief samen met de andere leden van het productieteam. Zo stemt de animator goed af met de illustrator, maar ook met de audiospecialist.