×

Wat is tone of voice?

De tone of voice is de stijl van de communicatie. Het draait niet alleen om het letterlijke stemgeluid, maar om alle onderdelen die bijdragen aan de sfeer en de emotie die de video oproept. Een video kan bijvoorbeeld een zakelijke tone of voice hebben, of juist een heel informele.

Het belangrijkste bij elke nieuwe animatie video die we maken is dat het de doelen die jij voor ogen hebt behaald worden. De gekozen tone of voice speelt daarin een belangrijke rol.

We hebben het bij Donker Media dan ook vaak over de gewenste tone of voice. Dat doen we niet alleen op deze website, maar ook tijdens de gesprekken die we met opdrachtgevers voeren.

Maar…wat is dat eigenlijk: tone of voice?

Betekenis tone of voice

Letterlijk betekent “tone of voice” zoiets als “klank van de stem”. Die vertaling doet echter geen recht aan de betekenis van “tone of voice”. Het gaat niet alleen om de klank en intonatie van de vertelstem; het gaat verder.

Tone of voice draait om het gevoel dat de animatievideo bij de kijker oproept. Het is de optelsom van de gekozen animatiestijl, het kleurenpalet, de illustraties, afbeeldingen, muziek, het verhaal van de voice over en nog veel meer.

Welke elementen beïnvloeden de tone of voice?

Verschillende keuzes zorgen voor een ander effect bij de kijker. We bekijken een aantal van die keuzes van dichterbij.

De gekozen visuele stijl is een in het oogspringende factor. Een 2D animatie met strakke lijnen geeft een professioneel-zakelijke indruk, terwijl een whiteboard animatie wat informeler aanvoelt.

De keuze welke personages je gebruikt doet ook veel met de tone of voice. Kies je voor cartoonesk aandoende personages, of juist voor een minimalistisch karakterontwerp? Zijn ze energiek, of juist heel rustig. Jong of oud?

Verwant aan de keuze voor de personages is de keuze welke voice over je gebruikt. Ga je voor rustig en bedeesd, zakelijk en to-the-point, of juist voor hyperactief?

In het artikel over sound design hebben we al laten zien dat ook de keuzes rondom muziek en geluidseffecten grote invloed hebben op de emoties die jouw video bij de kijker oproept.

Tenslotte het gebruik van kleuren. Kies voor koele kleuren wanneer je een zakelijke indruk wilt achterlaten, of juist voor felle en levendige kleuren als je het energiek, luchtig en vreugdevol wilt maken.

De juiste tone of voice vinden is nog niet zo makkelijk

Uit het bovenstaande blijkt dat de tone of voice de optelsom is van alle gemaakte keuzes. Alle keuzes moeten op elkaar afgestemd zijn, zodat elk element past binnen het grotere geheel. Zelfs de kleinste imperfectie, al is het maar een geluidje dat een kwart seconde te laat hoorbaar is, kan de magie verbreken.

Hoe kies je de tone of voice?

Aan het begin van elke productie besteden we veel aandacht aan de juiste tone of voice. Daarbij kijken we naar de doelgroep, de boodschap en het gewenste resultaat. Ook de corporate identity van je bedrijf of organisatie is hierbij relevant.

Soms gebruiken we binnen een animatie twee verschillende tones of voice. Dit kán effectief zijn om de aandacht vast te houden, of om bepaalde onderwerpen extra te benadrukken. Het kan helpen bij de storytelling, maar… het kan ook averechts werken.

Wat de juiste tone of voice is voor jouw animatie? Dat ontdekken we samen.

    Heb je een vraag?

    Wij reageren meestal binnen 1 werkdag op je bericht.